Nee, dit zijn afzonderlijke gebieden. Je kan dus en emotioneel zijn, en toch alles vergeten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee geheugen zit op een deel en emoties zijn spiegel zellen die zitten overal in de hersen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee, want herinneringen zitten niet op 1 plaats.
ze hebben echter wel met elkaar te maken.

bij de opslag van geheugen speelt emotie echt er een sterke rol.

zo zal een geur jou aan iets kunnen laten terugdenken, het geluid van *uhmm* bliksem je doodsbang kunnen maken omdat je in het verleden een blikseminslag mee hebt gemaakt.

omdat opslag van geheugen en emotie een belangrijke invloed op elkaar hebben is bv EMDR mogelijk.
het geheugen verdwijnt niet, maar de emotie die hieraan is gekoppelt wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je. dat is wel heel interessant :) van de ene kant zit je er natuurlijk niet op te wachten dat je zulke dingen (nog) beter kan onthouden, maar van de andere kant heeft het wel nut in sommige gevallen natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tja dat komt ook voor. ik dacht meer aan het verschil jeugdtrauma en bv en onze voorvaderen.
tussen (leren) overleven (goh, die grote beer.... wat was er nu ook al weer mee) en last hebben van je jeugd (psychische problemen) misschien is een bepaalde partner wel vreselijk erg, maar niet vreselijk eng/angstig ??