Welk mechanisme in de plant, is in staat bladeren van de plant precies naar het noorden te buigen/ draaien?

De bekende kompassla of wel wilde sla, kan de meeste van zijn bladeren precies noord- zuid draaien, het is dus een natuurlijk kompas, maar hoe doet die plant dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
3.5K

Het beste antwoord

Verschijnsel heet fototropie:
"Een plant heeft verschillende fotoreceptoren, waarmee hij lichtstralen opvangt. Onderzoek naar de spectrale gevoeligheid van de plant wijst uit dat vooral de lagere golflengten van blauw en ultraviolet licht een reactie tot gevolg hebben. De verantwoordelijke receptoren hiervoor zijn de fototropinen en de cryptochromen. In mindere mate zorgt ook rood licht, wat opgevangen wordt door phytochromen, voor een reactie.

Onder invloed van signalen van de receptoren wordt het plantenhormoon auxine (IAA - indolazijnzuur) uit de groeitoppen, waar de synthese van dit hormoon plaats heeft gevonden, naar beneden getransporteerd. Bij eenzijdige belichting van een plant verkrijgt de schaduwzijde meer auxine dan de belichte zijde, waardoor er meer groei en strekking aan de schaduwzijde plaatsvindt en de plant kromming krijgt. Wortels reageren precies andersom op de hoeveelheid auxine.

Verder schijnt de kromming vooral te ontstaan na een reactie in de groeitoppen van een plant, waarvandaan auxine immers ook getransporteerd wordt, maar onder invloed van ultraviolette stralingsenergie in grotere mate kan ook een zgn. basisreactie plaatsvinden in lagere delen van de stengel, die resulteert in een kromming over de gehele lengte. Deze is echter wel minder groot."

Ik heb dit pas op de uni gehad maar had geen zin het hele verhaal uit te typen dus hierbij :)

Overigens moet je niet denken dat dat de enige werking is van auxine, auxine is een plantenhormoon dat voor heel mechanismen zorgt!

Toegevoegd na 46 minuten:
Ik nu pas dat het echt gaat om kompas :)
Een logische verklaring zou zijn dat deze kompassla ontstond in een omgeving waarbij de optimale bladstand(meeste licht) tegelijkertijd ook het noorden en het zuiden aanwees.

Toegevoegd na 48 minuten:
Wat ook best logisch is aangezien de zon in het oosten opkomt. Dus een bladstand van het noorden naar het zuiden zou theoretisch het meeste directe zonlicht op moeten vangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
denk niet dat je antwoord goed is, je beschrijft het verschijnsel naar het licht toe groeien, maar bij de vraag hebben we te maken met het exact noord- zuid richten van de bladeren, het is een z.g.n. kompasplant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zag pas later je aanvulling, maar denk ook niet dat het goed is er zijn twee uitzonderlijke reacties van deze kompassla, al zijn bladeren zijn vertikaal gedraaid en exact noord- zuid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor die plant heeft het geen nut om noord en zuid aan te wijzen. Daar moet een evolutionaire verklaring voor zijn dat individuen die dat verschijnsel vertoonden een voordeel hadden op andere die hun bladstand verspreid hadden. Het enige waar ik op kan komen is licht, het kan zijn dat de kompassla s'ochtends en 's avonds veel licht wil vangen en 's middags ervoor zorgt dat hij zo min mogelijk licht vangt. Een rede daarvoor kan zijn dat de verticale bladstand de plant beschermt tegen de felle middagzon dus het beschermt hem tegen uitdroging. Zo hadden die individuen een voordeel op anderen en is de kompassla zijn bladstand verandert tot zoals ie nu is.
Nogmaals ik ben geen plantenexpert maar heb mijn 1e jaar Biologie aan Wageningen Universiteit erop zitten, ik probeer dan ook soms dingen op evolutionaire wijze te verklaren. Hoop dat je er iets mee kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je voor het meedenken, natuurlijk heeft het een evolutionaire verklaring, het is een truckje van de plant waar hij voordeel aan heeft, maar het blijft heel bijzonder, de enige vaste constante is de plaats van de zon, maar ook die is niet altijd het zelfde, nu komt hij op in het noord oosten, straks in het oosten, later , maar dan is het al winter, in het zuidoosten.
dan zou het 'noorden' van de plant ook mee moeten draaien.
Bij het vertikaal draaien van de bladeren vang je wel het beste het laagstaande zonlicht op, maar verder zie ik dan geen voordelen.
de plant heeft extreem hard blad en kan goed tegen de droogte, dus dat zonlicht zal hem niet deren.
Uitermate interessante plant die kompassla.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor je antwoord en de moeite, helaas is er geen goed antwoord gekomen.
+

Andere antwoorden (1)

"Kompassla dankt zijn naam aan de bijzondere eigenschap dat de bladeren in een noord-zuidwaarts gericht vlak aan de stengel zitten. De oostelijke en westelijke bladeren zijn tegen de stengel geklapt, terwijl de noordelijke en zuidelijke bladen zodanig zijn gedraaid dat ze een verticale stand innemen. Door deze aanpassing worden de bladeren vooral door de ochtend en avondzon beschenen en niet door de “verzengende” middagzon."
http://www.nmpijnacker.nl/downloads/Kompassla%20en%20de%20windrichtingen.pdf

Je zou dus denken dat er een of andere receptor in het blad moet zitten die bepaalt hoeveel zon het blad 'vangt' en hoe sterk die is, en dat het blad aan de hand - onafhankelijk van andere bladeren - daarvan gericht wordt zoals veel andere planten een mechanisme hebben om vooral veel zon te vangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hippo als je goed naar de foto kijkt,dan zie je nog meer bijzonders, het onderste blad zit aan de voorkant van de stengel en wijst naar het zuiden.
het vierde blad zit ook aan de voorkant van de stengel, maar wijst naar het noorden!
Dus keurig om en om, maar waarom het ene blad nu naar het zuiden draait en het andere nu naar het noorden is me een raadsel, want de plaats van het blad op de stengel is het zelfde!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik ken de plant goed, staat hier veel in de omgeving, en hij intrigeert mij ook. Er moet dus een soort om-en-om-mechanisme in zitten, want doorgaans zie je bijvoorbeeld bij winders dat ze heel specifiek 1 kant op gaan bijvoorbeeld.
Bij deze plant draaien ze eigenwijs om de stengel heen.
Maar hoe flikt ie dat...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vind jij hem ook zo mooi?
vergroot mijn foto maar eens, het zal wel een oerplant zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, prachtige plant, en prachtige foto ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je voor je antwoord, helaas weet ik het nog steeds niet, zonlicht heeft hier een grote rol.
+