Bestaat er een simpel apparaat om bacteriën mee te meten?

MIjn lerares dacht dat ze het bij een programma (zo'n hygiëne ding van rob geus) voorbij had zien komen. Ik heb voor mijn profielwerkstuk een makkelijke manier nodig om bacteriën te meten, en dit kan handiger zijn dan kweekjes maken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
2.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij bestaat zoiets niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij ook niet. Het enige wat ik ken zijn die stickjes om te testen of er witte bloedlichaampjes en nitriet in de urine zitten die wijzen op een urineweginfectie. Maar bacteriën moet je toch echt microscopisch of met een kweek aantonen, in ieder geval zeker als je wilt weten om welke soort het gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk ook niet dat het kan, vanwege de grote variatie aan bacteriën, zoals je waarschijnlijk wel weet zijn ze er in alle soorten en maten. O.a. Die tandpasta reclame is dan ook verschrikkelijk nep!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap je vraag niet.
Wat wil je meten?
De hoeveelheid bacteriën of de grootte van een bacterie?

Antwoorden (3)

ja een meetlat
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, een geschikte meetlat zit in een meetoculair. Je kunt het meetoculair ijken met structuren van bekende grootte ( microprocessor, colloidaal goudbolletjes oid ?). Daarna kun je de bacteriën prima tellen en meten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In 'De smaakpolitie' werkt Rob Geus met een soort teststripjes, vooral in de studentenhuizen. Hoe betrouwbaar die zijn weet ik niet, volgens mij geeft het alleen een ruwe indicatie (minder dan X, Y, Z of nog meer dan dat).
De serieuzere metingen gaan nog steeds via een schaaltje naar het lab, zodat ook duidelijk is hoeveel soorten ongewenste bezoekers verblijven op bijvoorbeeld een toetsenbord, een autostuur, enzovoorts.