Hoe is het de mens toch gelukt om van een hond een huisdier te maken? Hoe is de hond verandert in een mak huisdier?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Heel recent DNA-onderzoek heeft aangetoond dat honden zich ca. 100.000 jaar geleden hebben afgesplitst van de wolven.
De theorie hoe honden zijn gedomesticeerd is nog steeds in beweging. Men denkt nu dat het heel goed begonnen kan zijn toen honden mensen begonnen te volgen bij de jacht. Dat schept een band.
Wie weet is dat ook bij katten gebeurd, omdat mensen muizen aantrekken. In elk geval denken wetenschapper dat mens en hond al 30.000 jaar samen optrekken. Het eerst in Oost-Azië en Africa.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Behalve het volgen bij de jacht, zou ook een mogelijkheid zijn, dat er een moederwolf afgemaakt was voor haar pels, en dat ze de welpjes meegenomen hebben als speeltje voor hun kinderen. Daardoor is een natuurlijke socialisatie-band ontstaan, en omdat wolven hun roedelgenoten beschermen, kan het zijn, dat het waken erg handig was.
Als dat zo zou zijn geweest, zou dat ook een verklaring zijn voor het blaffen van honden :wolven blaffen nl niet, ze "kuchen" bij gevaar. Door veel kuchers met elkaar te kruisen, zou de blaf gegroeid zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De honden die ook qua uiterlijk nog het meeste op de wolf lijken, (husky en alaskan malamut ed) blaffen ook niet, die hebben een soort "woo-hoooo".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kennelijk heb je niet voor niets zoveel punten ;) je geeft goeie antwoorden! Hoewel het dus eigenlijk nog niet helemaal bekend is hoe de hond zich dan heeft gedomesticeerd is het wel een aannemelijke theorie

Andere antwoorden (2)

Het tam maken van een dier is gebaseerd op onderling vertrouwen en een bepaalde mate van afhankelijkheid van elkaar.
Zie onderstaande link.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zoals ik begrepen heb is dat ontstaan doordat wolven rond het kampvuur van de mens zwierven en soms wat toegegooid kregen (botten enzo). Zij bewezen hun nut door te waarschuwen als de vijand kwam. Uit de brutaalste of eigenlijk nieuwschierigste dieren zijn de honden ontstaan, de minder brutale dieren bleven schuchtere wolven.