Vaak heb je een biologische klok waar je op tijd van wakker wordt. Als ik met de gedachte ga slapen, moet op tijd er uit, dan word ik vaak wakker voordat mijn wekker gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Raar die min, dit is biologisch zeker het beste antwoord. Je biologische klok wordt gevoed met informatie / prikkels zoals de dag/nacht lengte, licht, geluiden e.d., maar je wordt zelfs wakker in een grot onder de grond zonder geluid en licht of andere prikkels. Doordat de prikkels er niet zijn raakt het ritme wel uit een 24 uurs ritme en gaat naar een 25 uurs ritme.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Biologische processen zijn de aanmaak van hormonen zo rond 5 uur 's ochtends.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sommige mensen maken er een hobby van om overal op te minnen.
Annswers
12 jaar geleden
het argument van de grot overtuigt me van het beste antwoord :)

Andere antwoorden (5)

Het licht dat je ogen door je oogleden opvangen maakt ook veel uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geluiden kan ook..stofzuiger bijvoorbeeld,.. Slechte dromen, vallen uit je bed,..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of ineens een lik over je gezicht van de hond die honger heeft, haha.
Wil nog wel eens op vakantie gebeuren, is niet zo fijn...
Prikkels!

Dat kan alles zijn: licht, geluid, geur, temperatuur of een combinatie. Het blijkt dat als we slapen toch nog een beetje notie hebben wat er om ons heen gebeurt (in iedergeval in bepaalde fases van je slaap). Vaak is het onbewust, bijvoorbeeld merels die rond 5/6 uur beginnen te fluiten en vervolgens weer stil worden.

Normaal is dat achtergrondgeluid waar je je niet bewust van bent maat op de een of andere manier kan dat wel de prikkel zijn om bijvoorbeeld wakker te worden.

Vooral als je in je achterhoofd weet dat er een belangrijk iets gebeurt op de dag waardoor je op tijd op moet staan.
12 jaar geleden
Soms domweg: uitgeslapen zijn. Je hebt geen eindeloze hoeveelheid slaap nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel water drinken dit deden indianen vroeger ook vor ze sliepe. Werden ze heel vroeg wakker om te plassen en konde ze meteen ook hun dingen vroeg doen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je ogen want die gaan dan open