Is de paling een beschermde diersoort in Nederland?

De paling heeft het erg moeilijk, dat is bekent.
Maar is deze beschermd? En hoe is het dan moegelijk dat deze nog steeds zoveel gegeten wordt?
Is alle paling voor consumptie dan gekweekt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
4.2K

Het beste antwoord

Jammer genoeg nog niet. Ruim een derde van de sterrenrestaurants in Nederland serveert nog steeds de met uitsterven bedreigde paling. Dat blijkt uit onderzoek van Wakker Dier. Vandaag doet de stichting per brief een oproep aan de organisatie van Michelin om ook duurzaamheid op te nemen als criterium bij de beoordeling van de restaurants.

Zo stelt Wakker Dier voor dat restaurants geen sterren meer krijgen als ze bedreigde diersoorten serveren. Wakker Dier: “We moeten nú kiezen: verdwijnt de paling van de menukaart of voor altijd uit de zee? Michelin heeft veel invloed: als zij het willen, verdwijnt paling morgen al van de menukaarten.”

Terwijl de meeste supermarkten het afgelopen jaar al zijn gestopt met de verkoop van paling, lijken de sterrenrestaurants zich weinig van het lot van de diersoort aan te trekken: sinds vorig jaar is het percentage restaurants met paling op de kaart zelfs licht gestegen van 34% naar 37%. Paling is bovendien omstreden vanwege de zeer dieronvriendelijke dodingmethode.

Hoewel er sinds kort een snelle dodingmethode bestaat, wordt het dier nog vaak levend in een zoutbad gegooid, waardoor de slijmlaag wegbrandt: een doodstrijd die tot wel twintig minuten kan duren.

Bron: Wakker Dier
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, verschrikkelijk hoe ze de paling doden. Alleen daarom eet ik de paling al niet. En dan heb ik het nog niet eens over het mogelijke uitsterven van de paling. Bedankt voor je antwoord.

Andere antwoorden (2)

De paling is nog niet beschermd,de PVD {partij voor de dieren} wil dit wel maar is nog niet gebeurt.
De paling die je in de winkels koopt is vaak afkomstig van kwekerijen.
Alleen de paling in Volendam is wel vaak wers gevangen uit zee.{zeggen de verkopers}
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet alle paling wordt gekweekt, veel paling wordt aangevoerd uit Ierland. De visserij op paling hier in Nederland wordt al zeer lang in stand gehouden en verbeterd door de uitzetting van pootaal (kunstmatig opgekweekte glasalen die rond de Golf van Biskaje zijn gevangen.). De visserij kan dan ook waarschijnlijk niet verantwoordelijk worden gehouden voor de achteruitgang van de paling. Er is een groot aantal oorzaken aan te wijzen voor de achteruitgang van de paling, maar het is tot op heden niet mogelijk gebleken DE oorzaak aan te wijzen.

Het is niet waarschijnlijk dat het verbieden van de visserij de oplossing gaat bieden, want de mens is eerder geinteresseerd in het behouden van een economisch waardevolle soort als de aal dan in het behouden van een waardeloze maar beschermde soort als de grote modderkruiper. Daarom zijn er ook miljoenenprojecten opgestart op instigatie van de visserijsector om de stand weer aan te vullen en om onderzoek te doen.

Ook als de oorzaak van de achteruitgang is opgehelderd zal het nog erg lang duren voordat de stand zich weer kan herstellen, dit vanwege de lange generatieduur. Als je de beheersmodellen bekijkt die het herstel moeten voorspellen bij de voorgestelde maatregelen duurt het ongeveer 200 jaar voordat de stand zich weer heeft hersteld. Het heeft ook erg lang geduurd voordat de visserijsector de ernst van de achteruitgang heeft ingezien. Al in 1988 werd voorzien dat de paling uit zou sterven, maar de betreffende promovendus die dat beweerde viel slechts hoon ten deel.

In principe maakt het dus niet zo heel erg veel uit of de paling is gekweekt of door de visserij is aangevoerd. In beide gevallen is ze afkomstig van wilde glasaal gevangen in Noord Spanje. Teelt is wat zuiniger met de glasaal, maar kost veel energie en geld. Recentelijk is ook begonnen met kweek van een verwante aalsoort in Madagaskar en dan vervalt het bezwaar van het gebruik van de Europese glasaal.

Het behoud van de palingvisserij is nu nog voornamelijk ingegeven door culturele overwegingen, bij IJsselmeerplaatsjes hoort de palingvisserij en als de paling en een beperkte visserij zou verdwijnen verdwijnt een cultuurhistorisch aspect. Ook voor het toerisme is het van belang nog een visserij op paling te handhaven.