Welke bloedgroep heeft iemand met een aboriginal en een niet-aboritional ouder?

Aboriginals hebben het bloedgroepsysteem met N en M (beide dominant) en andere mensen hebben het bloedgroepsysteem met A, B (dominant ) en o (recessief). Maar wat voor bloedgroep heeft het kind van een aboriginal en een niet-aboriginal? Heeft het kind dan bijvoorbeeld de bloedgroep NA, BM of Mo?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1.2K

Het beste antwoord

Het MSN bloedgroepsysteem wat je waarschijnlijk bedoelt staat los van het veelgebruikte ABO systeem. Net als de Rhesus-factor is het MNS systeem een onafhankelijk systeem om iemands bloedgroep te bepalen. De allelen (genvarianten) voor ABO, rhesus en MNS bevinden zich ook nog eens op verschillende chromosomen (respectievelijk 9, 1 en 4).

Dus iedereen heeft zowel een bloedgroep ABO, rhesus en MNS. Wat je waarschijnlijk gehoord hebt is dat aboriginals voornamelijk een bepaalde combinatie van N/N. Voor de meeste mensen in de wereld is M/N het meest voorkomende genotype.

Wat een kind van een aboriginal en een niet-aboriginal dan precies voor bloedgroep heeft is afhankelijk van zijn vader en moeder. Hij zal waarschijnlijk allelen hebben voor bloedgroep A of O omdat die het meest voorkomen (>90%). Waarschijnlijk is hij dan ook nog eens rhesus-positief maar ook dit hangt af van wat zijn ouders hebben. Wat betreft MNS bloedgroep zal hij heel waarschijnlijk tenminste een N hebben van zijn aboriginal ouder, en een M van zijn niet-aboriginal ouder, puur omdat de M het meest voorkomt in de niet-aboriginal populatie.