Door steeds kraan/douche enige tijd zo heet mogelijk te laten stromen voor gebruik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan een geiser of boiler instellen wat de watertemperatuur is. Stel die in op minimaal 60 graden. Dat kan je voor constant doen maar als je het kan instellen os 1x in de week opwarmen tot minimaal 60 graden genoeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in zoverre correct dat dan de legionella in de boiler wel dood gaat. Om de leidingen NA de boiler richting kraan OOK "schoon" te krijgen zullen die heet moeten worden doorgespoeld. De leiding dient in zijn geheel >60 graden te worden. Hiervoor moet dus regelmatig een tijdje gespoeld worden.
Naast verhitten boven de 60 graden is ook een geringe hoeveelheid hypochloriet (chloorbleek) aan het water toegevoegd voldoende om het legionella te doden.
Dit kun je vooral goed toepassen bij fonteinen op exposities waardoor legionella rampen als in het verleden goed te voorkomen zijn.

Juist waar water verneveld wordt kunnen de legionella bacterien diep in de longen komen.
Omdat ze een traag metabolisme (verbrandingsnelheid) hebben , vergelijkbaar met die van de mens, is hij slecht met antibiotica te bestrijden.
Voorkomen is dus beter.

Kijk dus vooral uit met gesloten watersystemen die vernevelen en warm water bevatten.
Eigenaardig is dat het drinken van water met legionella veel minder snel tot infectie leidt.
Ook (zon)licht en beweging (zuurstof in het water)
verkleinen de kans op legionella.

Kijk dus ook uit met oppompbare hogedrukspuiten die "oud" water bevatten.
Vernieuw het water voor je die gaat gebruiken en doe er desnoods even heet water in of een klein beetje chloor er door.

Overigens is de dosering Chloor die het water legionella vrij houdt, zeer laag.
In een systeem met verscheidenen kubieke meters water is een halve liter 4% chloorbleek afdoende!
Zo kun je met een minimale investering rampen met legionella voorkomen.