Waarom drijft een goudvisje met zijn buikje omhoog in het water als hij dood is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
2.7K

Antwoorden (4)

Als gevolg van gasvorming in het maag-darmkanaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door teveel lucht/gasvorming in zwemblaas of darmen.

Toegevoegd na 25 seconden:
Hmmm.... domblondje is mij net voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze hebben een zwemblaas. Daarmee kunnen ze hun diepte bepalen m.b.v. spieren als ze nog leven.
Deze zwemblaas keert de vis om na overlijden omdat ie lichter is dan de rest van de vis.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een dode vis(met zwemblaas) zakt eerst naar de bodem en pas als de bacterien actief worden gaat hij drijven.
AWM
14 jaar geleden
Een mens ook, trouwens. En die heeft zo'n ding niet.
In zijn buik zitten zijn darmen, deze zitten vol bacterien, na het dood gaan produceren bacterien gassen die niet meer op een normale manier kunnen ontsnappen, is de vis wat langer dood dan komen er andere bacterien die nog meer gassen vormen , de vis kantelt hierdoor en komt met de buik naar boven, na enkele dagen zorgen deze gassen voor een opgeblazen vis.