Waarom zou de mens zelfbewust zijn geworden, zijn instinct grotendeels achterlatend, niet te filosofisch graag.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Ik denk dat dat heeft te maken met dat we niet meer hoeven te jagen en doden om te overleven. De 1 kan het revolutie noemen, maar ik doel echt alleen op het jagen en doden. Toen we het verstand kregen om dieren te "houden" is dit instinct verdwenen en zijn we zelfbewust geworden, het begrip van actie en reactie, geduld en resultaat van de inverstering daarvan.
Jammer dat we bij het zelfbewust worden zoveel insticten hebben laten varen, of nee, geleert hebben deze te verdrijven en af geleert er na te luisteren.

Toegevoegd na 57 minuten:
met doden bedoel ik dat we naar de winkel/slager gaan om dood vlees te kopen van het geld dat we verdient hebben met ons werk. Het actie en reactie systeem dat revolutie ons geleert heeft
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mag ik vragen waarop jij dit baseert?

Andere antwoorden (7)

Een van de redenen die ik kan bedenken, is mogelijk dat er steeds minder gevaar was voor overleven.
Zodra er eigenlijk geen gevaar meer is, althans niet op het niveau van het opgegeten worden door een leeuw of zo, zou je kunnen verwachten dat mensen tijd kregen om na te denken, te filosoferen en te redeneren... gewoon omdat er tijd voor was.

Zelfbewustzijn hadden de oermensen sowieso al wel, maar het instinct grotendeels achterlaten... daar heb je gelijk in, dat gebeurde idd. En, dat dus m.i. naar aanleiding van bewust kunnen redeneren, omdat het veilig genoeg is om dat te doen... en daaruit kwam de steeds verdergaande beschaving uit voort.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Antwoorden op vragen zijn nou eenmaal antwoorden op vragen, eisen gaan stellen op de antwoorden is in de meeste gevallen nutteloos.

1. Wij weten niet in hoeverre andere levensoorten zelfbewust zijn. We kunnen schattingen maken, maar niet in hun kijken.

2. Wetenschappelijk gezien is de reden, evolutie. Wij zijn gelukkig nou eenmaal zo geevolueerd. Wij hebben relatief zeer grote hersenschors (ik dacht dat het dat onderdeel was van de hersenen) en daarom zijn wij qua denken superieur aan andere diersoorten.

3. Ons instinct is niet grotendeels achtergelaten. Wij zitten ook vaak op de automatische piloot. Ook zijn de theorien van (de filosoof) freud (dacht ik) voor dit onderwerp interessant.

Toegevoegd na 2 minuten:
Overigens zijn wij niet zo ver op het gebied van denken. Hier weten we relatief zeer weinig over. Waarschijnlijk denken we er over 50 jaar heel anders over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou wij zijn nu nog niet zo ver, maar de wetenschap zal in de komende 50 jaar hier veel ontdekkingen doen, waardoor wij er over 50 jaar weer meer van weten.
Evolutie is natuurlijk het ultieme antwoord (na 42 dan, he) maar dat beantwoordt alleen door welk mechanisme zelfbewustzijn is ontstaan, niet de achterliggende oorzaak.

Er zijn theorieën die beweren dat het komt omdat de mensheid een tot het oneindige verlengde kindertijd heeft ontwikkeld, en dus voortdurend het vermogen houdt om te blijven leren. Bij dieren houdt het lerend vermogen na de kindertijd op. Zoals 'kinder'dieren alles uitproberen, blijven mensen hun hele leven lang alles uitproberen in plaats van blind te varen op hun instinct.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat de omgang met alleen maar soortgenoten een andere strategie vraagt dan in de vrije natuur.
Zo heb ik informatie gehad over een wetenschapper die een jaar lang een groep apen had geobserveerd. Bij terugkeer naar de stad had die grote moeite om weer te wennen. De lichaamstaal, het gedrag en het handelen was zeer tegenstrijdig. Voor haar heel herkenbaar, maar de ander was zich er niet eens van bewust. De lichaamstaal liet bijvoorbeeld zien dat ze boos waren en het liefst de ander zouden aanvliegen. Ze deden het alleen niet. Ze bleven keurig netjes en beleefd tegen de ander. Ik denk ook dat het per mens verschillend is. Er zijn wel degelijk groepen mensen die gewoon hun oerdriften volgen. Dat is bijvoorbeeld crimineel gedrag, behoefte naar macht, anderen pesten en ga zo maar door.
Door regels te stellen binnen de gemeenschap wordt het in toom gehouden voor zover het mogelijk is.

Dus ik weet niet of jouw stelling wel correct is.
Dit is geen filosofisch antwoord, maar als een grote groep mensen samen leeft en er voldaan is aan de primaire levensbehoeften en ze voldoende afleiding hebben dan is de interactie tussen de mensen anders. Bijvoorbeeld een popconcert of een voetbalwedstrijd voor het WK dat is meestal zonder vechtpartijen als er een soort van vriendschappelijke eenheid en status aan verbonden is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zonder instinct kun je niet leven.
Ons instinct is zeker niet 'grotendeels achtergelaten'. Wat er in de evolutie is gebeurd, is dat er veel bijgekomen is. Dus de verhouding instinct/intellect is gewijzigd.

De reden is, dat door de uitbouw van het intellect de geest flexibeler is geworden, en meer soorten problemen konden worden opgelost. Survival of the fittest, hè.

Steeds meer onderzoek laat zien, hoe geweldig belangrijk onze instincten zijn. Zo ruikt een vrouw aan de man, of hij bij haar past. En dat gaat het best, als zij niet aan de pil is. Nou?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
we zijn niet na het jagen zelfbewust geworden. denk nou eens na, je moet eerst zelfbewust zijn voordat je wapen/kleding maakt. zelfbewust zijn is onbewust jezelf zijn lol xp
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn nog heel veel dingen die we niet begrijpen op het gebied van 'denken' in de ruimste zin van het woord. Hoe geheugen precies wordt opgeslagen is nauwelijks bekend, zelfbewustzijn begrijpen we niet... We hebben geen idee waarom wij over ons handelen na kunnen denken en filosoferen, en waarom een goudvis dat met de aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet kan...
Dat het te maken heeft met de manier waarop onze hersenen werken is wel duidelijk, maar verder tasten we nog in het duister.

In tegenstelling tot wat veel mensen denken is het niet zo dat organismen (dieren bijvoorbeeld) altijd maar evolueren tot steeds maar geavanceerdere wezens. Dat is soms het geval, maar vaak ook niet. Geavanceerder is sowieso niet perse effectiever.
Waarom bepaalde takken van de dierengroep Primaten bewustzijn ontwikkelden is niet te zeggen. Toevallige mutaties? Een langdurige periode waarin intelligentie een zeer groot voordeel had? En of dit alles genoeg is om na miljoenen jaren zelfbewustzijn te creëren weten we niet.
Er zijn alleen wat speculaties en ideeën over.