Vindt er ook fotosynthese plaats bij onderwaterplanten?

Normaal is er voor fotosynthese licht nodig (dat is er meestal wel) H20 (daar is er genoeg van) en CO2 (dat is er toch niet??)

Weet jij het antwoord?

/2500

Heel scherp opgemerkt. Dat zijn de dingen die een plant nodig heeft, afgezien van kleine hoeveelheden andere elementen (N,P) en minieme hoeveelheden sporelementen. Licht hangt af van troebelheid en waterdiepte, CO2 is meestal rijkelijk aanwezig in het water, maar kan bij grote dichtheden waterplanten wel schaars worden, zodat sommige planten elkaar om CO2 gaan beconcurreren. CO2 in water kan trouwens in verschillende vormen voorkomen, de belangrijkste zijn HCO3 min-ionen en CO2 zelf. Troebelheid hangt af van de wind, de bodemsoort en de hoeveelheid eencellige algen in het water. Interessant is dat er vaak twee toestanden zijn die elkaar uitsluiten, helder begroeid met waterplanten, dan wel troebel met alleen eencellige algen als zuurstofproducent. De belangrijkste factor bij de groei van eencellige algen is fosfaat. Deze meststof kan er voor zorgen dat het water troebel blijft door overmatige algengroei. De waterplanten kunnen fosfaat opnemen via hun wortels, dus voor hen is het niet zo belangrijk hoeveel fosfaat er in het water zit.

Vergeef mij als ik het mis heb, maar naar mijn weten vind er bij alle planten fotosynthese plaats. Anders is het namelijk geen plant. Een plant heeft altijd bladgroenkorrels(niet andersom.. Als iets bladgroenkorrels heeft hoeft het geen plant te zijn omdat het ook een lid van de cyanobacteriën kan zijn) Mijn vraag is nu of er wel planten leven onder de lichtgrens? of zijn dat andere organismen?

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100