Slijt een legkip van het iedere dag eieren leggen?

ik stel me zo voor dat een kip dat toch geen jaren volhoudt

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1.9K

Antwoorden (4)

Ik was er ook wel nieuwsgierig naar en ben even aan het googelen geweest.

Ik heb dit gevonden:

Legkippen worden in de landbouw meestal maar 1 jaar gehouden. Dit heeft ermee te maken dat de productie van de eieren na een jaar afneemt, en dat de dikte van de eierschaal afneemt. Door de lage prijs van eieren en de eisen vanuit de markt en het transport is het dan niet rendabel voor de boer om de kippen langer te houden; anders komt hij niet meer uit de kosten. In de gangbare landbouw worden de legkippen standaard na een jaar geslacht. In de biologische landbouw is dit ook vaak zo. De biologische landbouw loopt echter voorop in het zoeken naar een manier om de kippen langer te laten leven. Veel biologische boeren laten hun kippen ruien. De rui is een soort rustpauze, waarin de kip geen eieren legt. Na de rui kunnen de kippen dan weer een jaar leggen. De kippen leven dan dus twee jaar.

dus, ja, je kan wel zeggen dat de kip 'slijt' en het dus niet langer dan 2 jaar volhoudt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ligt er natuurlijk aan of het een scharrelkip is eo een legbatterij-kip. Voor de eerste geldt, nee, een kip slijt niet van eieren leggen. Normaal legt een kip gemiddeld 1 eitje per dag, dit is een natuurlijk ritme. Een kip die productie moet maken, krijgt speciaal voer, waardoor hij meer eitjes produceert als hij van nature zou leggen en dit is een aanslag op z'n gestel. Zo'n kip ziet er ook echt niet meer gezond uit. Een scharrelkip kan onder goede omstandigheden 7-9 jaar oud worden (is ook afhankelijk van het ras, ik heb wel eens gelezen dat de hoogst haalbare leeftijd van een kip 20 jaar kan zijn). Een legbatterijkip haalt vaak niet eens een jaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ voor de zielige afbeelding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een totaal onzinnig antwoord het aantal eieren dat een kip kan leggen is genetisch bepaald en niet afhankelijk van het voer,bij de geboorte zijn de eicellen net als bij de mens al vastgelegd.en die afbeelding valt ook onder stemmigmakerij kippen leven ook in de bioindustrie niet in een kist bekleed met vloerbedekking, of zonder veren als ze niet in de rui zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja precies, je ziet ook in mijn antwoord staan dat een kip een natuurlijk ritme heeft voor het leggen van z'n eieren. Maar door speciaal legvoer, wat ze weldegelijk krijgen in de bioindustrie, wordt dit ritme opgeschroefd en dit gaat ten koste van de conditie van de kip!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van mij een +1 voor de foto!
te overvloede: ja, een legkip leeft maar kort.

Ik zou het geen 'slijtage' willen noemen. Dat vind ik een verkeerde woordkeuze, waarmee de mens zichzelf vriendelijker neerzet dan hij is.

Het enige goede woord is: dierenmishandelig in zijn gruwelijkste vorm.
Een legkip overlijdt dus binnen een jaar aan dierenmishandeling.
En dat allemaal omdat de meeste van ons nog altijd geen cent teveel willen betalen voor een ei.

Ik zeg maar weer eens: Redt de dieren van de beesten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het aantal eieren (= nakomelingen of kinderen) dat een kip kan leggen is net zoals bij alle dieren alsook de mens genetisch bepaald en staat al vast bij de geboorte. Door selectie en kruising zijn kippenrassen ontstaan die het hele jaar door eieren leggen als de leefomstandigheden aan de eisen van de kip voldoen,zoals voldoende licht en een daglengte die lang genoeg is,voedsel en water naar behoefte. door jarenlang onderzoek is men er in geslaagd om kippen datgene aante bieden waardoor ze optimaal eieren leggen(voederkwaliteit en kwantiteit,lichtbehoefte etc )als die kippen nu iedere dag een ei leggen ipv 3 weken lang leggen en dan 3 weken broedenlegt de kip in 1 jaar meer eieren dan in het "wild" in 5 jaar,dus is het logisch dat de eierproduktie na 1 jaar minder word.
En omdat kippen niet gehouden worden om naar te kijken maar om er een botrerham mee te verdienen loopt het rendement na ongeveer een jaar zover terug dat de kippenhouder er geen geld meer meee verdient,de kippen gaan dan naar een slachterij en de cyclus begint weer van voor af aan. de kip zou bets nog veel ouder kunnen worden.