Waarom is er bij witte dieren (met name honden en katten) een grotere kans dat ze doof zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
4.3K

Het beste antwoord

Op deze website ( http://www.muppysplace.nl/infohoek/doofheid.htm)
Staat het volgende:

HET ONDERZOEK VAN AANGEBOREN DOOFHEID.

Drs. Nico Dijkshoorn en drs. Tanjo van der Wel, dierenartsen te Zeist

INLEIDING

Reeds lang is bij verschillende diersoorten het verschijnsel bekend van een samenhang tussen pigmentafwijking en gehoorstoornissen. Doofheid bij witte katten en honden is voornamelijk gebaseerd op een aangeboren erfelijke
(sensorneurale-) vorm, die verbonden is met niet-pigmentatie (hypopigmentatie, leukistische-) verantwoordelijke genen. De genetische structuur bij deze pigment- geassocieerde doofheid is noch niet volledig opgehelderd. Doofheid is gebonden aan de witte kleur, speciaal die met blauwe ogen. Doofheid wordt NIET gevonden bij albinisme (een metabool defect in de tyrosineproduktie), waarbij melanocyten wel aanwezig zijn, maar niet tot enige pigmentvorming in staat zijn. (Van de Velden 1976). Dit is behalve aan de witte vachtkleur ook te zien aan de rode oogkleur, die veroorzaakt wordt door de pigmentloze iris. Dieren met een gepigmenteerde retina vertonen minder vaak doofheid dan dieren met een blauwe retina (Strain 1992). Congenitale doofheid is bij de kat al door Darwin in 1859 beschreven. Hoewel het witte gen dominant is zijn niet alle doof.
De penetrantie van de witte W-kat is betreffende vacht 100%. Voor de doofheid zijn de mogelijkheden:
De witte

- eenzijdig horende kat,
- tweezijdig dove kat
- horende kat.

De doofheid ontstaat door degeneratie (verval) van de bloedtoevoer van het middenoor (cochlea) op de leeftijd van 3 à 4 weken, vermoedelijk als gevolg van melanocytensuppressie, een plaatselijke afwezigheid van melanocyten welke embryonaal afkomstig zijn uit de neurale lijst. Het verval van de bloedvoorziening geeft verlies van sensorische haarcellen en leidt tot doofheid. Dit wordt gezien bij de witte (kat) en merle of piebald genen bij de hond. Bezitten dieren deze overdraagbare eigenschappen dan is het verstandig om uit sociale en mogelijk juridische overwegingen deze niet voor de fokkerij in te zetten.

Toegevoegd na 16 minuten:
Zie ook: http://www.nrkv.info/vet/nrkv_vet_doofheid.html onder het kopje Genetische component
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er is een vastgesteld verband tussen
de witte vachtkleur, blauwe ogen en
doofheid. Doofheid is verbonden
met het gen voor blauwe-ogen en
niet met het gen voor ongelijke
ogen. Niet alle blauw-ogige witte
katten zijn doof aangezien er
meerdere, verschillende genen zijn
die dezelfde fysieke eigenschappen
veroorzaken (bleekheid, blauwe
ogen). Dus het hangt allemaal af
van het genotype van de kat (zijn
genetische samenstelling)en niet
van zijn fenotype (zijn fysieke
verschijning). Sommige mensen
beweren dat 99% van de blauwogige
witte katten doof zijn. Dit is
onjuist omdat blauwe ogen en een
witte vacht beide door verschillende
genen kunnen worden veroorzaakt. Het hangt allemaal af van welke genen de kat heeft geërfd. Dit
zijn de daadwerkelijke cijfers van wereldwijde wetenschappelijke studies. De percentages worden
gegeven in kringen omdat de resultaten op verschillende gebieden niet gelijk zijn, gedeeltelijk
wegens de verschillende genen die in de katten-bevolking worden gevonden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is omdat witte dieren kwetsbaarder zijn, dat is bij vrijwel alle dieren zo. Bij honden en katten resulteert het in doofheid.