Waarom leven veel (zoog)dieren maar zo kort in verhouding tot mensen?

De gemiddelde leeftijd van mensen is vele malen hoger dan van de meeste (zoog)dieren. Neem bijvoorbeeld honden, katten, herten of konijnen. Het lijkt wel of het verouderingsproces bij dieren veel sneller gaat. Zo is een hond van 13 jaar al echt een oudje. Hij is grijs en loopt slecht terwijl een kind van 13 maar net komt kijken.

Mensen doen hun best om ouder te worden door een 'gezonde levensstijl', maar zelfs de mensen die de meest ongezonder levensstijl hebben: alcohol, drugs, roken ... worden toch een stuk ouder dan bijvoorbeeld herten, paarden, konijnen, koeien die alleen gezonde lucht inademen en plantaardige en onbespoten voeding eten. Een veel gezondere levensstijl, waarmee ze toch niet oud worden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
4.3K

Het beste antwoord

Niet alleen de diersoort mens wordt zo 'oud', het beste kan je kijken naar de voorplanting: als dieren zich jong, snel en in grote getallen kunnen voortplanten..worden ze meestal ook niet zo oud (als je het bekijkt in mensenjaren dan). Dat is namelijk ook niet echt nodig. Er zijn ook andere dingen die meewerken natuurlijk, maar algemeen genomen kan je die regel aanhouden.
De dieren die jij opnoemt, zijn inderdaad dieren die niet zo oud worden.

Maar kijk een naar olifanten (60/70), schildpad (150), neushoorn (75), struisvogel (50), dolfijn (65). (De leeftijden zijn indicaties.) Deze dieren leven in sommige gevallen nog in het wild, en halen daardoor vaak niet hun maximale leeftijd. Maar in een dierentuin, met bescherming tegen predatoren, hopelijk goed te eten en ook nog eens medische hulp van de dierenverzorgers... daar kunnen ze wel hun maximale leeftijd halen.
Dat van een hond van 13 is trouwens een moeilijk voorbeeld; aangezien de huishond in zoveel verschillende rassen is onderverdeeld, en daardoor de levensverwachting erg verschilt. Een Ierse Wolfshond van 8 is al hoogbejaard, hoewel dat voor een Tibetaanse Terrier soms nog niet eens de helft is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Mensen werden vroeger ook niet oud. De welvaart en beschaving zorgt ervoor dat we in verhouding langer leven.

Dieren leven dus in verhouding niet korter; het zijn de mensen die langer leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat niet om de lengte van het leven, maar om het voortbestaan van de soort...

Lange levens is voor het bestaan van de soort vaak een nadeel... Waarom stierven de dino´s uit, omdat ze te traag voortplantten, daarom alleen al, waren ze niet fit to survive the changes... De kleine zoogdiertjes die fokten vele generaties sneller dan de dino´s, vandaar dat de eersten wel die ramp van toen overleefd hebben...

Dus het is helemaal niet nodig om lange levens per dier te hebben voor het voortbestaan van de soort...
En dat wat niet nodig is in de natuur, komt gelukkig ook niet of heel zelden voor...

vandaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook de ongezonde mensen kunnen genieten van een ver gevorderde medische wetenschap. Kinderen worden ingeënt. Dieren niet (of veel minder). We kunnen dieren ook wel ouder laten worden, maar dat zou klauwen met geld kosten. Dat geld is niet beschikbaar.
Verder is een mens veel slimmer dan 't gemiddelde dier. De mens ziet gevaren waar dieren dat niet zien.
Grotere dieren worden trouwens ouder dan kleineren, over 't algemeen. Als je een laag metabolisme hebt, leef je langer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De hoofdredenen zijn:

- Medische wetenschap, waardoor ziektes en andere kwalen verholpen of voorkomen kunnen worden (denk aan inenting, medicijnen, operaties).

- Brede kennis van biologische principes, waardoor meer mensen gevoed kunnen worden omdat we voedsel kunnen produceren op locaties en in hoeveelheden die niet van nature mogelijk zouden zijn.

- Culturele bepalingen waardoor mensen met meer zorg omgaan met de ouderen, de gehandicapten, en de minder bedeelden van de samenleving, waardoor deze ouder kunnen worden.

Toegevoegd op 17-06-2009 12:14:46
Verder is het natuurlijk ook zo dat er nergens en wet bestaat in de biologie die zegt "dit gedeelte van het dierenrijk moet X jaren oud worden". Verschillende soorten, verschillende methodes, zeg maar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb wel eens gehoord dat ieder zoogdier ongeveer evenveel hartslagen oud wordt. Als je dus een snel kloppend hart heb (muis bv) dan sterf je veel eerder dan bij een langzaam kloppend hard (bv olifant). Geen idee of het echt waar is, maar om de een of andere reden klinkt het wel plausibel, toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het heeft uiteindelijk te maken "eten of gegeten worden";
Om een soort te laten voorbestaan (dus de balans intact te houden), moet de natuur ervoor zorgen dat er ongeveer evenveel dieren geboren worden, als er doodgaan. Kleinere dieren zitten vaak lager in de 'trap der evolutie' en vallen vaker ten prooi aan andere dieren. Dit betekent dat er dus ook veel nieuwe diertjes geboren moeten worden. Om dit tempo hoog te houden, is er geen tijd om 'gecompliceerde' of grote dieren maken, maar blijven dit dus kleine dieren.

Hieruit zie kun je opmaken dat over het algemeen grote en/of snelle dieren die minder vaak ten prooi vallen langer kunnen leven.