Ja dat kan.
De steek van hommels is slechts pijnlijk en niet gevaarlijk, tenzij men allergisch is. Dan kan in extreme gevallen een anafylactische shock optreden, een ernstige allergische reactie, die levensbedreigend kan zijn. De angel van de hommel blijft niet achter na een steek zoals bij de honingbij. Een hommel gaat na een steek niet dood en kan de angel telkens opnieuw gebruiken, net zoals wespen. Door de angel wordt gif naar buiten gepompt. Hommels die zich aangevallen voelen laten dikwijls een verdedigingshouding zien door op één kant te gaan liggen en alle poten en het achterlijf met angel uit te steken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ja, een hommel kan steken. De mannetjeshommel (dar)nie.t

Toegevoegd na 4 minuten:
bedoelde dat een dar niet kan steken om reden dat hij geen angel heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze steken in iedergeval niet snel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas heb ik een recente ervaring
Ik pakte iets op waar er per ongeluk één op zat. Die kneep ik (geheel per ongeluk natuurlijk) bijna fijn en daar zat hij niet op te wachten, enfin hij heeft me in mijn hand gestoken in de kromming tussen duim en wijsvinger.

Ik ben niet allergisch (het werd ook niet echt heel dik) maar ik kon mijn duim bijna een dag nauwelijks bewegen, het gewricht zat "helemaal vast". Daarna heeft bijna mijn hele hand pijn gedaan of ik een soort reuma had (er schijnen daar veel lymfeklieren te zitten, daar heeft hij er één van geraakt denk ik.

En jeuk!!!!! Niet te harden, vooral 's nachts en ook over mijn halve hand.

Na een halve week begint de ellende minder te worden maar was ik echt allergisch geweest was ik helemaal zuur geweest.
amigo
12 jaar geleden
Pieter2011
12 jaar geleden
En hoe is het met de hommel afgelopen...?
amigo
12 jaar geleden
hmmmm, die liep over de vloer, wel wat aangeslagen maar ik had inderdaad geen angel in mijn hand daarom zag ik dat het een hommel was. Omdat ik (oei wat diervriendelijk) me bedacht dat hij er ook niks aan kon doen, en omdat ik mezelf wilde afleiden omdat ik liep te krimpen van de pijn heb ik mijn stoffer en blik gehaald en het beest (voorzichtig) buiten gezet.......
Pieter2011
12 jaar geleden
Aaah, wat een dierenliefde! Daarvoor krijg je van mij een +. (En voor het goeie antwoord, natuurlijk!).
amigo
12 jaar geleden
is ook wel zo hoor (ik zet bijna alles buiten, behalve vliegen en muggen) maar als ik heel eerlijk ben dacht ik 1 tel: platstampen die hap, o nee dat geeft zo'n troep in de gang.....
Pieter2011
12 jaar geleden
Platstampen...??!
(Kan ik het +je nog in een minnetje veranderen?). Laat Marianne Thieme het maar niet horen! Die zou waarschijnlijk meteen de actiegroep "Geen gerommel met de Hommel" hebben opgericht om ertegen te protesteren.
amigo
12 jaar geleden
ai, had ik echt nooit gedaan hoor, als je dat zelfs al niet doet nadat zo'n beest je net gemeen heeft geprikt doe je dat nooit denk ik, was bij wijze van hoor dat platstampen, (met nog dank voor je + ) zelfs gruwel grote spinnen verhuis ik met kippevel van 3 cm dik op mijn armen nog in een potje naar buiten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Watje ! ;-)
amigo
12 jaar geleden
..... ik weet het..... maar ja liever een watje dan een bruut
ja maar ze steken niet zo snel ik had er een keer 1 in mijn shirt en toen stak hij me>:(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze kunne steken, maar terwijl ze steken verliezen ze hun angel. Dus maar 1 keertje. volgensmij moet je de steek uitzuigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hommels verliezen hun angel niet. -
ja ze kunnen wel steken, ik erd 1 keer gestokn door een hommel, en het werd echt REUZE dik, maar je moet dan gwn iets kouds op je gestokn plek, maar je moet uitkijken, wanr als een hommel je ader raakt, kan het zeer gevaarlijk zijn.... k hoop dat ik j hierme heb geholpen. :D