Ik heb groenblauwe ogen, hoe kan dit?

Ik heb groenblauwe ogen, soms lijken ze zelfs grijs. Mijn familie heeft blauwe ogen. Hoe kan het dat ze bij mij groenblauw zijn, en hoe komt het dat ik er niks over kan vinden op internet hoe groenblauwe ogen ontstaan??

Toegevoegd na 1 dag:
hiermee bedoel ik ook; hoe komt het dat die mengkleur van groen en blauw ontstaat??

Toegevoegd na 1 week:
Duzz

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
8.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken iemand met bruine ogen terwijl haar complete familie blauw is, het is mij ook een raadsel hoe dat kan!

Antwoorden (3)

Waarschijnlijk heeft een van jouw ouders of allebei om iemand anders in de familie een gen voor groene ogen, die recensief is. Dat betekent dat iemand de eigenschap voor groene ogen wel heeft, maar dat het niet to uiting komt, je ziet het niet maar de gen ervoor is er wel
En het is mooi toch! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij ogen is de erfelijkheid van kleuren heel ingewikkeld. Soms komen kleuren terug van opa's en oma's, kan gerust een generatie overslaan. Zo heb ik donkerbruine ogen, mijn man groene met een bruin sterretje. Onze oudste dochter heeft lichtbruin met een donkerbruin sterretje, onze zoon heeft donkerbruin en onze jongste dochter heeft blauwgrijzem en ze is niet van de melkboer! Mijn schoonvader heeft ook blauwe ogen, mijn opa had dat ook, maar mijn ouders hadden dan weer groen en bruin.
Dus waarschijnljik heb je het van iemand verderop in de familie en hebben je ouders het doorgegeven, terwijl ze zelf een andere kleur hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn weinig dragers van het gen voor groene ogen dus het komt niet vaak voor maar het gen voor groene ogen is wel dominant aan die van blauwe ogen.
Een kind kan van zijn ene ouder bijvoorbeeld groen en blauw erven en van zijn andere ouder bijvoorbeeld blauw en blauw. Dit kind zal groene ogen hebben, want de groene kopie is dominant over de blauwe kopieën.