Wordt iemand ook dronken als hij een bad van whisky neemt?

(zonder het te drinken natuurlijk)

De huid kan vocht opnemen en vlak onder de huid stroomt bloed.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
6.7K

Het beste antwoord

De huid kan inderdaad vocht opnemen, maar absorbeert dat niet door de huid heen naar de bloedvaten, netzomin als we bij zwemmen chloor in ons bloed krijgen. Van het badderen in alcohol alleen zul je dus niet dronken worden, MITS je een grote helm of koepel met zuurstof over je hoofd hebt. Want de alcoholdampen die van een dergelijk bad af zullen komen, kunnen je ongetwijfeld flink onder invloed brengen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Hoe werken nicotinepleisters dan?
Rieneke1
14 jaar geleden
het woord MITS wordt vaak verkeerd gebruikt.
je bedoelt TENZIJ.
evenzogoed een plusje : )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, MITS is hier geheel terecht gebruikt. Je wordt er namelijk alleen maar niet dronken van ALS, dus MITS, of vermits, als het WEL het geval is. Dat je die helm draagt dus. Op die voorwaarde.
TENZIJ betekent dat het dan juist NIET het geval is. Dus je wordt WEL dronken in een bad met whiskey, van de damp, TENZIJ je een helm draagt, dan niet. Maar je bent beslist niet de enige die deze woorden niet meer zo goed uit elkaar kan houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Antwoordman ; nicotinepleisters bevatten volgens mij geen vloeistof. Hormonen enzo kun je ook via pleisters op de huid toedienen. Wellicht heeft het met de molecuulstructuur van de stof te maken ?? Ik heb werkelijk geen idee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2 verschillende antwoorden.
Nu weet ik het nog steeds niet. :). De dampen zullen inderdaad een spelbreker zijn als ik nuchter wil blijven. We hebben het er op het werk even over gehad en ook hier is men van mening dat de huid geen alcohol kan opnemen EN dit aan het bloed kan overbrengen.

Andere antwoorden (1)

Ja. Dat kan. De huid kan alcohol absorberen.
Er is een geval bekend van een baby van 1 maand oud, die overleed aan alcoholvergiftiging na aanbrengen van een compress met ethylalcohol.
Sommige medicijnen worden trouwens ook aangebracht op de huid en opgenomen door je lichaam.
AWM