Wat is de grootste "mechanische" vleesetende plant?

Met mechanisch bedoel ik een plant die door beweging zijn prooi vangt, zoals bv de bekende Venus Vliegenval.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
4.4K

Antwoorden (2)

De venus vliegenval is de enige plant die echt actief vangt (Drosera bv vangt wel vliegen, maar vangt ze dmv van een kleverige substantie. Omdat er maar een soort van bestaat, is de venus vliegenval dus ook de grootste. Er zijn wel commercieel geteelde rassen, welke groter zijn dan de natuurlijke variant.

Dionaea B52 is hier de grootste van, met vallen van 5.7 cm

http://www.flytrapcare.com/venus-fly-trap-cultivated-variety-list/b52-venus-fly-trap.html

Daarnaast zijn er bekervallen, de grootste is Nepenthes attenboroughii welke ook knaagdieren zoals ratten en eekhoorns kan vangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op de volgende website las ik dat de Nepenthes Raja de grootste is.

http://www.pzc.nl/specials/buitengebied/4374482/Vliegje-staat-op-menukaart-vleesetende-plant.ece

"De grootste vleesetende plant, Nepenthes Raja, groeit op Borneo en een volwassen plant heeft bekers met een diameter van zo'n dertig centimeter: genoeg om een muis of kleine hagedis op te slokken. Wie ze in Nederland wil zien, moet naar de botanische tuin in Leiden. De planten die daar staan, zijn echter nog niet zo groot: het duurt vijftien jaar voor echt grote bekers worden gevormd."

Groet:Zoekertje