Kunnen insekten ook genezen van een ziekte zonder altijd dood te gaan?

Alle zoogdieren kunnen ziek worden en daarna daarvan genezen

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1.6K

Antwoorden (4)

Hoe constateer je dat insecten ziek zijn. Een dier gaat niet meer eten, of liggen en zielig kijken. Een plant gaat hangen, maar een insect?

Ik denk het wel, neem bijvoorbeeld een worm, die groeit weer aan als je hem doormidden snijdt. Ik denk dat elk levensvorm een vorm van herstelmechanisme heeft.
Leven wil leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een doorgesneden worm groeit nooit meer aan en gat dood, wel kan hij zijn achterste stukje missen, dat gaat dan wel dood.
Voor zover ze dat kunnen, zullen wij daar weinig of niets van merken. Een insect is in de regel maar een heel piepklein beestje dat niet zo lang zonder zijn eerste levensbehoeften kan, en zodra er iets is dat dat ritme verstoort, is het in de praktijk vermoedelijk geen lang leven beschoren. Mochten er ziektes zijn waar ze overheen komen dan is dat voor ons buitengewoon moeilijk om waar te nemen, zéker in de vrije natuur.

Nu is het voor insecten, die een kort leven hebben en een snelle ontwikkeling doormaken EN met heel velen zijn, niet zo belangrijk om als 'persoon' een ziekte te overleven als voor hogere dieren. Een ziekte die een populatie treft (want insecten leven zelden alleen) zal altijd een paar resistente individuen kennen, waardoor de groep uiteindelijk zal weten te overleven en voor die ziekte niet bang meer hoeft te zijn. Zoals wij immuniteit binnen ons lichaam opbouwen, bouwen insecten die op binnen de kolonie.

Zoogdieren zijn natuurlijk een heel ander verhaal, al gaat het idee van groeps-immuniteit ook dáár op, en hebben we op die leest geschoeid hele inentingsprogramma's opgesteld. Maar overleven voor een individu is uiteindelijk belangrijker, omdat er zo veel tijd en energie in is geïnvesteerd. Niet te vergelijken met de bliksemsnelle ontwikkeling van een gemiddeld insect. De natuur doet niet aan zielig, die filtert keihard en zonder aanzien des persoons de zwakkere exemplaren eruit. En alleen mensen zijn in staat in dat proces in te grijpen. Of dát altijd verstandig is, is een heel andere discussie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk gaan insecten altijd dood als ze ziek worden.
Alles in de natuur waar heel veel aantallen van zijn, komen er regelmatig heel veel aantallen bij en gaan heel veel aantallen dood.
Neem bijvoorbeeld kikkervisjes van de bruine kikker, dit is wel geen insect maar een mooi voorbeeld.
Na slechts een legsel , van een kikker, zijn er wel 500 kikkervisjes.
Deze moeten allemaal eten.
Vrijwel de hele dag wordt besteed aan eten.
Ieder k.visje dat wat minder sterk is, krijgt hierdoor te weinig voedsel naar binnen, zal dus niet groeien en dus nooit een kikker worden.
Als de anderen k.visjes al het aanwezige voedsel op hebben, beginnen ze elkaar op te eten, net zo lang tot er een 25 stuks van de 500 over zijn.
Is er nog steeds te weinig voedsel dan kan het restant op een paar na geen kikker meer worden, omdat de overschakeling van k.visje naar kikker veel energie kost.
Slechts enkele zullen een kikker worden.
Het beschikbare voedsel bepaalt dus de aantallen
Zou er voldoende voedsel zijn dan blijven er mischien wel 300 kikkers over!
Bij de insecten gaat het net zo, maar dan veel extremer.
Ineens zijn er heel veel, worden ze ziek, dan gaan er heel veel dood, een beetje ziek is er niet bij, want dan kan je al niet meer mee komen met de rest.
Alleen de meest gezonde gaan door, dat moet ook welvoor een gezond nageslacht.
Dus een ziek insect, kan direct niet meer meekomen in het geheel en valt af, herstellen is er niet bij.

Toegevoegd na 4 uur:
Bladluizen kunnen in een paar dagen wel duizend keer zo veel worden, maar na een paar regenbuien gaan er ook weer duizenden dood, die worden niet ziek, maar gaan dood, een tussenweg is er denk ik niet.
Of gezond of dood.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het hier niet helemaal mee eens. In China leven de meeste mensen. De kans is dan ook groot dat hier de eerste ziekten vandaan komen. Precies voor het feit dat er te veel mensen zijn.
Zal iedereen dan dood gaan die besmet is geraakt. Nee, niet iedereen. Een aantal (groot of klein) wordt weer beter.
Ik denk dat het met insecten precies net zo is. Veel insecten gaan dood, ok, maar niet allemaal. Ook al zijn ze ziek geworden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zover voor mij bekend gaan zieke insecten altijd dood.Dat er bij te veel mensen ziekte onstaat is ook zo een natuurwet, daar ben ik het helemaal met je eens , maar insecten is toch wel iets anders.
Zelfs zieke vogels gaan meestal dood.
Mensen zijn zeer sterk, ze hebben veel weerstand tegen allerlij ziekte en veel soorten gif, daarom zijn er ook zo veel mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eeh...gdanonym ; mensen zijn geen insekten hoor.....daar praat je over hele andere 'grote aantallen'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh, nog een keer voor gdanonym ; als wij mensen geen zaken als gezondheidszorg en hygienekennis en kennis van ziekten en epidemieen hadden, zouden niet alleen in China maar overal waar overbevolking is regelmatig grote groepen mensen uitsterven. at dat niet gebeurt, zegt dus he-le-maal NIKS over insecten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat weten wij over insecten. We weten niet eens hoe een insect een beeld ziet. Dat denken we alleen.
Insecten kunnen wel een van de meest complexe dingen: namelijk voortplanten. Hoe moeilijk is het niet om nieuw leven te maken.
Het enige wat is zeg is waarom zouden ze dan ook niet zichzelf kunnen maken en een zelfhelend vermogen hebben.
Insecten kunnen besmet worden door bijvoorbeeld bacteriele infecties of parasieten. Bijvoorbeeld de massale bijensterfte van de afgelopen jaren is wellicht veroorzaakt door een parasief. Echter kunnen er resistente exemplaren en later ook resistente volken ontstaan, die wel besmet of aangetast raken maar niet sterven. Die gaan niet dood na infectie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij worden de resistente exemplaren ook niet ziek ??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een volledig resistent exemplaar zal niet ziek worden na een besmetting, maar voordat die (erfelijke) resistentie ontstaat zal een voorouder de ziekte doorgemaakt moeten hebben.
Als elk insect dat ziek wordt sterft, ontstaat er nooit resistentie en zou de uitbraak van de meest simpele ziekte leiden tot het uitsterven van de hele soort.