Wordt het ontstaan van nieuwe genetische soorten ergens bijgehouden?

Mensen gaan zich steeds meer vermengen met andere 'rassen'. Hierdoor ontstaan mensen met nieuwe soorten eigenschappen.
Dit fenomeen doet zich ook voor bij planten en wellicht bij dieren. Wordt dit ergens bijgehouden en zo ja Waar is info hierover te vinden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Op deze link staan nieuwe soorten planten in nederland.. misschien heb je er wat aan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik geloof niet dat er veel soorten zijn waarbij dit in het wild bijgehouden wordt, maar dit fenomeen wat jij noemt wordt al eeuwen lang gebruikt door fokkers (voor dieren) of kwekers (voor planten) om bepaalde rassen te creëren die perfect aansluiten bij hun behoeftes. Alle hondenrassen die wij nu kennen zijn hier een goed voorbeeld van (deze stammen allemaal af van de wolven), en ook bijna alle soorten fruit en groenten die wij eten zijn op deze manier geworden tot wat ze nu zijn. Een 'wilde' banaan lijkt in de verste verte niet op de gele dingen die wij in de winkel kopen. Als een boer een koe wil kopen dan krijgt hij een catalogus waarin hij precies kan uitzoeken wat voor soort koe en met welke eigenschappen hij wil hebben.

Nogmaals, van wilde populaties is er bij mijn weten niet zulke gedetailleerde informatie te vinden (omdat het hiervoor nodig zou zijn om ieder(e) individueel(e) dier/plant te vangen en te onderzoeken), maar van 'gedomesticeerde' dieren en planten is dit er zeker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mensen zijn niet van verschillende rassen maar één ras met verschillende kleuren, dat hardnekkige misverstand over rassen is pas in de 18e eeuw ontstaan en nooit meer verdwenen.
Dat we hetzelfde ras zijn is ook de reden dat we onderling kunnen mengen, hetzelfde geldt voor planten en dieren, kunnen alleen mengen met soortgenoten.
Schaap en geit kan, maar kind is onvruchtbaar, paard en ezel kan, maar kind is onvruchtbaar dus allemaal doodlopende wegen.
Wellicht kan aap en mens ook, maar ga jij het uitproberen? Kind zal wsch ook onvruchtbaar zijn.