Wat is de grootste rups die in Nederland voorkomt?

Afgelopen week stak er recht voor mijn auto een enorme rups de weg over, hij "liep" enorm snel. Wat voor rups is dit, heeft iemand een plaatje? Ik kon zien dat het een rups was op de manier waarop hij " liep".

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
6.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag. Gisteren stak er ook een over voor mijn auto en ook mij viel op hoe snel hij 'rende'. Ik heb hem gelukkig niet geraakt. Hij was donker (zwart?), groot en leek nogal harig. Iemand een idee?

Antwoorden (3)

De herculesrups is één van de grootste rupsen die in Nederland te vinden is. Ze kunnen zo'n 12cm groot worden.
Het is de rups van een herculesvlinder (nachtvlinder). Een hele mooie rups. (Zie afbeelding)
De rups van de ligusterpijlstaart is ook heel erg groot (tot 10 cm), ook een prachtige rups!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
De grootste rups die ik zelf heb gezien was de rups van de nachtpauwoog. Een grote nachtvlinder, die incidenteel in Nederland voor komt. Deze was ongeveer 10 cm.

Rupsen van de wilgehoutvlinder kunnen ook 9 cm worden, zie bron.

Toegevoegd na 1 minuut:
NB. De grootste dagvlinder in Nederland is de Koninginnepage. Die is kleiner dan de grootste nachtvlinder, de nachtpauwoog.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een rietvink kan wel 10 cm worden. Als het niet groter is.
Zie foto.

Toegevoegd na 1 minuut:
(klik op het plaatjs)