Waarom worden zebra's niet bereden zoals paarden?

Paarden waren (en zijn) immers ook wilde dieren.
Wat maakt het verschil dat zij wel getemd kunnen worden en zebra's niet? En als dit wel kan, waarom gebeurd het dan niet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
5.1K

Het beste antwoord

De paarden die we vandaag de dag gebruiken zijn het resultaat van eeuwen en eeuwen fokken, en vaak werd temperament daar ook bij meegenomen. Met te schrikachtige paarden werd niet gefokt, daardoor werden ze steeds wat rustiger, en schieten ze niet bij alles meteen weg. Bij zebra's is zo'n selectie niet gedaan, en je kunt zelfs zeggen dat het tegenovergestelde misschien wel waar is. Misschien hadden schichtige zebra's meer overlevingskansen in het wild, waardoor nieuwe generaties zebra's nog schichtiger werden.
Ik heb op het internet wel wat verhalen gezien van mensen die het wel voor mekaar kregen om op een zebra te rijden, dus het schijnt wel te kunnen.
Het kost echter wat meer tijd om te trainen, en ze zijn nog steeds wat meer geneigd om weg te rennen bij iets engs.
Zie dit leuke filmpje van een Belg die een zebra heeft getraind (klinkt als een goeie grap, ghihi)

Toegevoegd na 18 minuten:
Ik heb nu ook nog een filmpje gevonden over Zorses, een kruising tussen zebra's en paarden, heel interessant, en schijnbaar zijn ze goed te trainen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

De zebra is het wilde paard van Afrika. De oude Romeinen spreken in hun geschriften over het ¨tijgerpaard¨, waarmee ze de meest opvallende kenmerken van de zebra precies wisten te omschrijven. Natuurlijk is de prachtige tekening van de vacht het zichtbaarste verschil met het getemde paard. Maar verder lijken zijn bouw en gedrag veel op het dier dat we zo goed kennen van de manege of de paardenwei. Met één groot verschil: een zebra laat zich niet zo maar temmen.

Ons paard heeft een eeuwenlang domesticatieproces ondergaan, waardoor wij dit huisdier naar onze hand kunnen zetten. Door zorgvuldige training kan hij tot topprestaties komen. Zo niet de zebra, want ondanks diverse pogingen is het nog maar zelden gelukt een zebra te berijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Paniekreacties bij zebra's schijnen de oorzaak te zijn dat ze niet als rijdier te gebruiken zijn. Het lijkt me ook geen pretje om bij iedere passerende auto uit het zadel te worden geworpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mijn weten is een zebra minder sterk in de rug als een paard en is dat de hoofdreden waarom ze als rijdier ongeschikt zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat het geen paarden zijn maar ezels
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Zebra's zijn zeker wel te berijden. Da's een groot misverstand. Maar het verschil tussen paarden en zebra's zit in een aantal factoren, hieronder de 2 belangrijksten:

- de bouw: Paarden zijn gebouwd om te werken en te rennen en inmiddels ook om gewicht te kunnen dragen.

- domesticering: Zebra's zijn wilde dieren die nooit tot nauwelijks in contact komen met mensen en dus gebouwd zijn om in de vrije natuur te kunnen overleven. Paarden zijn gedomesticeerd. Hun ontwikkeling is aangepast aan de ontwikkeling die de mens graag wou zien. Hierdoor zijn de meeste rassen mens-afhankelijk geworden. Zebra's zijn mens-onafhankelijk en daardoor moeilijker te temmen en dus ook niet gebouwd voor het rijden en werken. Het is wel mogelijk, maar is heel anders dan een paard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De zebra heeft een ander karakter dan een paard , zij is veel meer nog dan een paard een deel van de kudde . Ze zijn eigenwijzer en zoeken de vrijheid in de dwaasheden .