Curare is een verzamelnaam voor verschillende vergiften die door sommige Zuid-Amerikaanse indianenstammen worden bereid uit onder andere een bepaalde liaan (Chodondendron tomentosum) en andere planten, waaronder Strychnos toxifera, S. guianensis en Sciadotenia toxifera om te worden gebruikt op de punten van (blaas)pijltjes. De bereiding van het gif door indianen verloopt via complexe rituelen, soms met een groot aantal bestanddelen waarvan sommige wel en andere geen nuttige bijdrage aan de giftigheid leveren.

Het gif bevat bestanddelen (waaronder D-tubocurarine) die de prikkeloverdracht van de zenuw naar de skeletspier onderbreken. Deze bestanddelen binden zich aan de receptor van de neurotransmitter acetylcholine zonder dat ze de receptor activeren. Daardoor krijgt de spier geen prikkels meer, waardoor spier zich niet meer kan samentrekken maar juist ontspant. Men spreekt dan van een spierverslapping. Omdat de genoemde acethylcholine receptoren ook nicotine kunnen binden (waarbij de receptoren juist wel geactiveerd worden), heten de receptoren waar curare zich aan bindt de nicotine-acethylcholinereceptoren. Het zijn ionkanalen.

Minimale hoeveelheden van het gif zijn voldoende om een geraakt dier te doden. Het werkingsmechanisme hierachter is dat niet alleen de skeletspieren verslapt raken, maar ook de ademhalingsspieren. Daardoor sterft het geschoten dier de verstikkingsdood. Op de punt van een blaaspijppijltje is genoeg plaats voor een dosis die óf dodelijk is, óf het dier zodanig belemmert dat het niet meer kan vluchten, vliegen of klimmen en op de grond valt.

Curare is alleen schadelijk als het in de bloedbaan komt. Geschoten dieren kunnen zonder gevaar gegeten worden omdat de opnamesnelheid van curare vanuit de darm naar het bloed trager verloopt dan de uitscheiding van curare uit het bloed.

Curare en synthetische analogen daarvan (zoals rocuroniumbromide of cis-atracuriumbesylaat) worden in de anesthesiologie gebruikt om patiënten tijdens operaties of bij beademing te verslappen. In Nederland wordt curare gebruikt als spierverslapper bij euthanasie.

Iemand die deze stoffen krijgt toegediend moet uiteraard altijd beademd worden omdat hij niet zelf meer kan ademen. Pancuroniumbromide wordt in de V.S. bij de doodstraf door middel van injectie gebruikt. In dit laatste geval zonder beademing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Botuline (Clostridium botulinum-toxine) (BTX) is een neurotoxisch gif, dat door de bacterie Clostridium botulinum wordt geproduceerd. Andere bacteriën die botuline toxine kunnen produceren zijn C.butyricum, C.baratii en C.argentinense.[1] Het is een eiwit dat op zenuwcellen werkt. Voedsel dat besmet is met deze bacterie kan, door aanwezigheid van botuline toxine, de ziekte botulisme veroorzaken. Botuline toxine is het meest potente gif dat bekend is, met een LD50 van ongeveer 0,005-0,05 µg/kg. Desondanks wordt het gif ook in de medische wereld en cosmetische industrie toegepast; door de verlammende werking kan het gif spierspasmen tegengaan en de effecten van ouderdom verdoezelen. De bekendste merknaam is Botox, een samentrekking van ‘botuline toxine’, maar er zijn diverse andere producten op de markt.

Volgensmij deze.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ohja bron: wikipedia :)
Botulisme bekijk de link

Toegevoegd na 23 seconden:
Ik bedoel botuline

Toegevoegd na 23 seconden:
Ik bedoel botuline
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de peulen van de Gouden Regen
Digitalis (vingehoedskruid)
Bella Donna (
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Was dat niet het kogelvis gif