Hoe komt het dat als je kaal bent geworden door chemo, je daarna heel ander haar kan krijgen?

Je haar zit je in je genen en toch krijgen mensen na een chemo-behandeling veel meer, veel dunner, krullen of een andere kleur haar. Hoe komt dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
2.8K

Het beste antwoord

Het is algemeen aangenomen dat zowel de vorm, textuur als kleur na chemotherapie kan wijzigen. Dat wordt tegenwoordig ook verteld bij de behandeling (althans dat zou moeten). Verhalen van een totale verandering (van zwart naar rood) ben ik nog niet tegengekomen.

Nadat de chemische stoffen uit het lichaam zijn kan de haargroei weer op gang komen. Kennelijk worden er meer processen in de cel ontregeld die betrokken zijn bij de haargroei.

De haarkleur wordt gemaakt door melanocyten in de huid die het pigment “melanine” maken. Deze cellen zijn verantwoordelijk voor de pigmentatie van het menselijke lichaam, met inbegrip van het haar. Individuele haren hebben elk een buitenlaag (de opperlaag), bestaande uit overlappende vlakke cellen, en een binnenlaag bestaande uit een dikke schors, van hoorn-achtig keratine. De kern van het haar wordt gemaakt van zachtere, rechthoekige cellen. De kleur van het haar wordt bepaald door de concentratie en de diepte van melanine (pigment) in de schors. Dit veroorzaakt het gehele spectrum van haarkleur van blond tot zwart, met als uitzondering mensen die bijna geen melanine hebben.

Melanocyten (pigmentcellen), gelocaliseerd bij de basis van elke haarfollikel, bepalen de kleur van het haar gedurende de jeugd. Naar mate de leeftijd vordert, en de persoon de middelbare leeftijd bereikt, zullen steeds meer van deze pigmentcellen afsterven. Melanocyten verliezen dan hun capaciteit om pigment te maken, waardoor de haren hun pigment zullen verliezen. Het gevolg is dat het haar van een persoon geleidelijk aan grijzer wordt.

Ik las op bijgaande links dat er zelfs ex patienten waren met leukemie die na de behandeling weer hun normale kleur haar terugkregen, terwijl ze voor de behandeling grijs waren. Kennelijk kwam die melanine productie weer op gang.

De vorm en dikte (stijl haar versus krullen) van haar kan ook zonder chemokuur veranderen. Mijn dochter had vroeger een kop vol witte krullen en en nu dun en stijl (donker) haar. Terwijl haar genen ook hetzelfde zijn gebleven.

De kleur en textuur wordt niet alleen bepaald door genetische factoren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

omdat cellen beschadigen, de goede maar ook de slechte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is niet bekend. Volgens de reactie van de arts in de link is er geen wetenschappelijke literatuur te vinden over het onderwerp, het zou kunnen zijn dat het haar anders aanvoelt omdat het eerst kort is als het weer begint te groeien, en hormonale invloeden zouden ook mogelijk kunnen zijn, maar daar is geen bewijs van.