Hoe lang blijft de angel van een wesp giftig nadat de wesp dood is?

Mijn dochter trapte vandaag op een wesp die eerder op de dag doodgeslagen was. Resultaat...een dikke pijnlijke voet.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
9.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mischien toch niet terecht doodgeslagen?

Het beste antwoord

De dode wesp kan de dag er na nog steken.
Zelfs als zijn kop er al een dag af is (eigen ervaring)
De wesp is wel dood maar het is een soort reflex, maar doet net zo veel pijn.
Of het na twee dagen nog gebeurt weet ik niet, maar ik denk van wel, even proberen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Kort. Dus niet zo lang :)

Het gifzakje aan het einde van de angel van de wesp blijft nog een korte tijd pulseren na de dood van de wesp, dus als je daar in kontakt mee komt kun je nog steeds het gif binnenkrijgen.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Maar toch... Hoe lang is 'kort'? 10 minuten of 2 uur? Want sommigen vinden 2 uur ook nog best kort! Eerder op de dag kan ook 6 uur eerder zijn!
AWM
14 jaar geleden
Daarom schreef ik ook 'niet zo lang' :)
Ik kom na lang zoeken niet verder dan 'for a short period'.
Ik lees dat het gif snel zijn werking verliest. Snel, wat is snel?
Anderen schrijven:
"The stinger can be active way after the wasp is dead."
(http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20070524195619AA2h5ha)
Way after... nog lang na...
Ik denk een half uurtje. Maar dat is een wilde gok.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een wesp zonder kop heeft na een dag nog steeds de reflex om te steken.
Bij aanraking komt de angel nog steeds naar buiten en zelfs meer dan een keer!
uit eigen ervaring minstens een week
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou me niet verbazen.