Waarom is slaap er niet door de evolutie uit 'gefilterd'? Het is tenslotte een toestand van onoplettendheid en zwakte.

Het is zo noet productief nu, e vroeger was een als slapend dier natuurlijk een makkelijkere prooi.

Toegevoegd na 20 seconden:
Niet*

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Een interessant dier voor slaaponderzoekers is de schorpioen. Deze dieren lopen al heel lang op Aarde rond. Er bestaan schorpioenenfossielen van vierhonderd miljoen jaar oud. Als in schorpioenen al slaapgedrag aangetoond kan worden, dan zou dat betekenen dat slaap al heel vroeg in de evolutie is ontstaan. De gemeenschappelijke voorouder van de schorpioen en de mens moet tenslotte heel lang geleden geleefd hebben.

Evolutie van slaap:

Zelfs de eencelligen euglena, een soort zoetwater-algje, kent een rust- en activiteitsritme dat biologisch is bepaald. Ze komen overdag naar de oppervlakte om zonlicht op te vangen. Maar zelfs als ze volledig in het donker worden gehouden, blijken ze elke dag naar boven te komen. Bij dit diertje vinden we dus sporen van de dezelfde circadiane klok die de activiteit van fruitvliegen, vissen, giraffen, planten en mensen beïnvloedt. Als zowel eencelligen als mensen dezelfde klok hebben, dan had hun gemeenschappelijke voorouder die ook al. En die leefde meer dan een miljard jaar geleden...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ha, die Kown;

ik denk dat de evolutie hier juist vrij aardig op ingesprongen is door de nachtelijke periode waarin het zicht slecht is (en dus ook slecht jagen) en de dieren vanwege de de kou beschutting zoeken benut kan worden om nieuwe krachten op te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Slapen is misschien niet zo productief maar heel zinvol. Bovendien produceert de mens toch al meer dan goed is voor de wereld.
Tijdens de slaap rust het lichaam wat uit maar vooral de droom is belangrijk voor ons functioneren; dan schijnen onze hersenen de ervaringen van de afgelopen dag te verwerken.
Als mensen tijdens slaaponderzoek van hun dromen worden beroofd gaan ze heel slecht functioneren of worden zelfs psychotisch.
Het slapen schijnt in het verleden nooit een groot probleem te zijn geweest want we zijn er nog en bovendien sliepen de mensen toen in groepen en dan is er altijd wel een die licht slaapt en onraad op tijd in de gaten heeft.

Slapen heeft ook veel voordelen; tijdens de slaap wordt er weinig misdaan. We eten niet te veel, drinken niet te veel, rijden geen auto etc. Er zou voor het welzijn van de wereld nog meer geslapen moeten worden :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Slapen is erg nuttig. Je lichaam moet elke dag veel inspanning en kracht uitoefenen. 'S nachts gaat je lichaam dat allemaal verwerken (dromen) en komt het tot rust.
En over prooien gesproken, dat komt bij mensen niet van pas, dus zal de slaap ook niet uit het genotype worden gefilterd.
Ik zou zeggen: geniet lekker van je nachtrust. Ik ben altijd erg blij als ik in bed lig, heerlijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is precies andersom. Slapen is de natuurlijke toestand, en het wakker worden kan er niet "uitgefilterd" worden omdat we dan niet zouden overleven (individu en soort). Slapen is de meest veilige toestand die er is. Veilig in een holletje. Terwijl de waarneming onbewust gewoon doorgaat. Bij onraad word je wakker. Zelfs bij harde wind wordt je wakker, omdat je dan een eventuele vijand niet meer kunt ruiken. Maar je kunt niet *altijd* slapen, dus soms wordt je wakker om voor je eigen toekomst te zorgen (nest bouwen, eten), wat op zijn beurt nodig is om voor de toekomst van je soort te zorgen (paren). De gevaarlijkste momenten van een dier zijn als hij moet eten, en met name als hij daar naar moet zoeken. Dan moet hij risico's nemen en is ook zijn aandacht minder bij de vijand. Als je je het leven van een muis of een konijn voorstelt is dit makkelijk in te zien. En een beer gaat in de winter slapen, omdat er toch niks te doen is (geen eten, want beren eten bessen), dus waarom zou hij het risico lopen om in de sneeuw uit te glijden en een poot te breken?

Slapen is de spaarstand, de default toestand. Wakker worden doe je uit noodzaak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat je dan het leven eruit zou filteren.

Als ik slaap leef ik.
Als ik wakker ben, overleef ik.

Als ik wakker ben moet ik van alles om te kunnen overleven, ik moet opstaan, ik moet ontbijten, ik moet naar de WC, ik moet naar mijn werk etc.

Als ik slaap hoef ik niks, de wereld is van mij en elke droom die ik beleef is alleen en uniek voor mij........
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Buiten het feit om dat slaap nuttig is, is evolutie geheel onwillekeurig en dus niet gestuurd. De vragen, waarom deed evolutie niet dit of dat zijn dus een beetje nutteloos.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is echt onzin. Er is geen sturing nodig om een waarom-vraag te kunnen stellen. Waarom stroomt een rivier bergafwaarts? Vanwege de zwaartekracht. Geen "sturing", toch een antwoord. Ook de evolutie werkt volgens principes. Het is immers geen totale ruis. Met de vraag "waarom slapen mensen" wordt bedoeld: "waarom stierven mensen die niet sliepen uit", oftewel: "waarom zijn mensen die wel slapen evolutionair succesvoller dan mensen die niet slapen". Dat is een hele normale vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee er staat waarom de evolutie er slaap niet uitfiltert, dat zou natuurlijk niet kunnen, misschien is er wel een evolutionaire voordeel zijn via bepaalde principes en mechanismen waardoor de huidige voordelen wegvallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je verdraaide overigens de vraag en mijn antwoord
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En de zwaartekracht stuurt in een zekere zin het water wel... Niet dat ik denk dat er sturing nodig is voor een waarom vraag