Hoe kan het dat je ring- en middelvinger slecht onafhankelijk van elkaar bewegen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
6.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoezo "slechts onafhankelijk"? niet tegelijk?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja maar dan is het antwoord op je vraag heel simpel...OMDAT DE SPIER DIE ZE VERBIND TE KORT IS???

Het beste antwoord

er is één spier die de ringvinger en de middel vinger bedient...

Toegevoegd op 29-06-2009 09:17:12
beter nog: Je gebruikt dezelfde pees om je middelvinger en ringvinger te strekken, waardoor je ze niet helemaal los van elkaar kunt bewegen. Als je middelvinger gebogen is, dan is de pees ontspannen. Als je je ringvinger wilt strekken, dan moet je de pees aanspannen. Maar dit lukt niet omdat je middelvinger al gebogen is. Dus wanneer je middelvinger dubbelgevouwen zit, zoals bij het proefje, dan kun je de ringvinger niet optillen.

Je kunt bij het proefje je wijsvinger wel los van je middelvinger optillen, omdat je wijsvinger een eigen pees heeft.
Je kunt je wijsvinger wel optillen, maar je ringvinger niet. Je ringvinger reageert niet als je het probeert.

Toegevoegd op 29-06-2009 09:18:56
zet je hand neer zoals op de foto... til dan je wijsvinger op... en til je ringvinger op...

je kunt je ringvinger moeilijker optillen vanwege de pees die hij deelt met de middelvinger...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

?
Ik kan die prima onafhankelijk van elkaar bewegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antoni
14 jaar geleden
Kan je werkelijk de binnenkant van je hand aanraken met je middelvinger zonder dat ringvinger (eeen beetje) meebuigt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ antoni, nee, mar dat kan ik met geen een vinger (op duim na) @gerlin dat kan ik wel zonder te bewegen met andere vingers..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
leg je hand eens plat op de tafel, palm naar beneden... til de vingers apart van elkaar op... zie je dan dat de ringvinger daar veel meer moeite mee heeft dag de anderen?
kwestie van oefenen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik speel gitaar en moet je eerlijk zeggen dat ik het bij mezelf ook niet bemerk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan ze prima apart bewegen ... misschien een foutje bij jou? Als het hinderlijk voor je is zou je ermee naar de huisarts kunnen gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mn ringvinger gaat prima alleen mn middelvinger heeft het idd moeilijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die twee vingers zitten op een spier gehecht... Dus die kun je nauwelijks van elkaar bewegen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hè?? Nou bij mij zijn het twee spieren hoor, ik kan ze prima van elkaar bewegen. Zonder speciale motorische oefeneing of zo. Im bedoel, ik ben geen pianiste, fluitiste of vingervirtuoos.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt het mis, Esme... Jij bent geen uitzondering... Het is er maar één...
Alle motoriek is te oefenen. Het wordt dan vastgelegd in je hersenen zoals ook ooit de topografie van nederland. Het is wel zo dat er vier pezen lopen door je arm en de ringvinger en pink op de zelfde pees zitten aangesloten. Dit kun je laten zien door je vingers uitgespreid in de lucht te houden en je ringvinger en je pink onafhankelijk van elkaar te buigen. Dat kost aanvankelijk wat moeite maar daar krijg je steeds meer grip op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is een spiertje op de rug van je hand wat wel het 'piano-spiertje' wordt genoemd wat beide vingers met elkaar verbindt. Vroeger werd dit spiertje bij pianisten wel doorgesneden om de onafhankelijkheid te vergroten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is een trucje op om dit te oefenen.
Neem een luciferdoosje, doe het open,leg het lege bakje in de lengterichting plat neer.
Plaats het hulsje er vertikaal achter.Plaats nu de middelvinger voor het lege bakje, en probeer met de wijsvinger en de ringvinger nu het bakje te pakken en til het bakje nu op terwijl de middelvinger op de grond moet blijven.
Plaats nu het bakje op het vertikaal staande hulsje terwijl nog steeds de middelvinger op de grond blijft staan. lijkt erg makkelijk maar is voor velen onmogelijk.
Doordat we de middelste vingers vrijwel nooit appart hoeven te gebruiken, hebben onze hersenen er moeite mee, maar mensen die gitaar of piano spelen kunnen dit wel, dus met oefenen kan iedereen het al lijkt het in het begin onmogelijk. Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk antwoord tussen allemaal prul:)
Antoni
14 jaar geleden
De meeste hier gegeven "antwoorden" zijn geen antwoord op de vraag. Ook dit niet! Wel interessante informatie, daar heb je gelijk in, Suniram.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antoni, dan heb je niet goed gelezen.
Het antwoord is , doordat we deze vingers vrijwel nooit appart gebruiken, hebben onze hersenen er moeite mee het te herkennen.
Het kan natuurlijk een gewrichtsprobleem zijn. Maar voor zover ik weet kan ik die prima onafhankelijk van elkaar bewegen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan kun je daar rijk mee worden, want dan ben jij de enige...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ben ik echt niet...
Ha, die Knarfuz;

Is volgens mij een kwestie van training en gewenning. Als je nooit veel handelingen hebt verricht (gitaarspelen werd al genoemd) waarbij je deze vingers los van elkaar beweegt zal dat op den duur moeilijker gaan. Net zoals iemand minder lenig wordt als hij weinig beweging krijgt.