Ongeveer 65 miljoen jaar geleden zijn de -non avian dinosaurs- uitgestorven. Daarover zijn alle paleontologen het eens. De avian dinosaurs overleefden en worden vogels genoemd, ook daarover zijn tegenwoordig de meeste paleontologen het eens .

Waarom zijn de -non avian dinosaurussen- nu eigenlijk uitgestorven? Dat is een vraag waar we geen 100% nauwkeurig antwoord op hebben, maar we komen tegenwoordig steeds verder in de buurt. Allereerst moet worden opgemerkt dat niet alleen dinosaurussen in deze tijd uitstierven maar ongeveer 80% van de flora en fauna! Om een theorie te naar voren te brengen die waarschijnlijk is, moet hij aan 2 belangrijke criteria voldoen.
de theorie moet te testen zijn aan de bewijzen gevonden in fossielen en gesteenten.
welke theorie wordt gesteund of afgewezen door de meerderheid van die bewijzen.

mogelijke oorzaken kan je lezen bij de link
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Het is niet precies bekend hoe de dinosaurussen zijn uitgestorven. Wel is bekend dat zo'n 65 miljoen jaar geleden bijna alle soorten zijn verdwenen. Men neemt aan dat een natuurramp de oorzaak moet zijn voor dit plotselinge einde. Er zijn verschillende theorieën om dit fenomeen te verklaren. De meest geaccepteerde theorie is dat één of meerdere meteorieten de aarde hebben getroffen. In Midden-Amerika is een enorme krater gevonden die ongeveer 65 miljoen jaar oud lijkt. Deze meteoriet heeft een doorsnede van 9 kilometer. Als een meteoriet met een dergelijke grootte op de aarde terecht komt heeft dat zeer grote gevolgen. Ten eerste zal al het leven dat in de buurt van de inslag is direct uitsterven. De inslag zal een enorme hoeveelheid stof opwerpen die als gevolg heeft dat gedurende een periode van een aantal jaren een zonsverduistering optreedt. Al het plantenleven zal zonder zonlicht binnen een aantal weken sterven. Voor een aantal dieren betekent dit vervolgens dat er geen voedsel meer is en zij zullen sterven. De jagers waar deze dieren normaal ten prooi aan vallen, zullen uiteindelijk ook geen voedsel meer vinden. Tevens zal het klimaat door een dergelijke zonsverduistering ernstig veranderen. Wellicht is dit voor een aantal dieren ook een reden van uitsterven.
fremar
12 jaar geleden
door een komeet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op de grens van het Krijt (140 tot 65 miljoen jaar geleden) en het Tertiair (65 tot 2 miljoen jaar), de zogenaamde K-T-overgang, vond een massa-extinctie plaats: een massaal uitsterven, in dit geval van ongeveer de helft van de toen levende diersoorten. Vooral de grotere levensvormen werden zwaar getroffen; geen enkel echt landdier zwaarder dan vijf kilo overleefde. De meeste dinosauriërs — en diverse andere groepen, waaronder de ammonieten, de pterosauriërs en zeereptielen zoals de plesiosauriërs — verdwenen vrij abrupt van de aardbodem. Verreweg de meeste paleontologen nemen sinds het midden van de jaren tachtig aan dat vogels dinosauriërs zijn, in de zin dat zij afstammen van en daardoor behoren tot een groep dinosauriërs die theropoden wordt genoemd. Binnen deze gangbare interpretatie zijn de dinosauriërs dus niet als geheel uitgestorven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hier zijn verschillende theorieen over.
1. Je kunt zeggen dat er een grote komeet was, die een oerknal veroorzaakte die de ervoor zorgde dat de dino's uitstierven.
2. Door klimaat verandering is het voor de dinosaurus niet meer mogelijk om te leven.
3. De evolutie heeft de dino het onderspit gedolven en is door slimmere volken en de veranderingen in het klimaat, de voedselketen e.d. uitgestorven.

Het kan een combinatie zijn van de komeet, en klimaat verandering,
Meer informatie hierover zie onderstaande bron:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze zijn niet uitgestorven en vliegen nog steeds rond en we noemen ze vogels. De grote dinosauriers zijn wel allemaal uitgestorven. Ik denk dat het riskant is om erg groot te worden. Bij een grote ramp of een klimaatverandering verlopen de aanpassingen misschien te langzaam. Je ziet nu dat bijvoorbeeld de blauwe vinvis al bijna uitgestorven was na enkele decennia van industriële walvisvaart op deze soort.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een hele goede vraag! Een plus van mij!

Nog steeds zijn geleerden het hier niet over eens. Was het een komeet? Een langdurige ijstijd? Of zijn ze zodanig veranderd dat wij ze niet meer herkennen?
Het lijkt mij onmogelijk dat iemand hier het goede antwoord op kan geven als zelfs geleerden het niet met elkaar eens zijn...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Men weet natuurlijk niet 100% wat de oorzaak is van het uitsterven van de dinosaurussen maar er zijn natuurlijk een aantal theorieën daarover en een daarvan is dat er een komeet insloeg waardoor de aarde verduisterde en er zoveel rook was dat de dinosaurussen geen lucht meer konden krijgen en zo stikten en uitstierven

Een andere theorie is dat de dinosaurussen zijn uitgestorven door een klimaatverandering en de dinosaurussen daardoor niet meer konden leven.

natuurlijk zijn er meer theorieën maar deze 2 zijn wel een van de 'bekende' theoriëen.