Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom zie ik minder kleur als ik in de zon heb gelegen?

Ik lag vanmiddag in de zon met m'n ogen dicht natuurlijk. Maar toen ik m'n ogen open deed zag ik veel minder kleur. Alles was minder fel en het gras leek zelfs even grijs. Na een tijdje kwam het wel weer terug.

Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
7.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Kijk eens een paar seconden geconcentreerd naar een rood vlak op een zwarte achtergrond. Doe dan je ogen dicht. Wat zie je: een groen nabeeld.
Als je met je ogen dicht in de zon ligt, is alles rood op je netvlies. Je oog heeft een soort automatische kleurcorrectie waardoor je dat rood minder rood ziet. De tegengestelde kleur van rood is groen.
Doe je ogen open en die groene kleurcorrectie werkt nog even door. Daardoor zie je eventjes alle kleuren verkeerd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je ogen moeten zich aanpassen aan de felheid van de zon. Als je je ogen dicht heb dan is het minder fel aan je ogen. Ook als je 's nachts kijkt zie je nagenoeg geen kleuren. Je pupillen worden groter en kleiner.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit slaat nergens op.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding