hoeveel weegt een dikbil koe?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
24.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat heb jij toch altijd aparte vragen.
En de kop die je erbij trekt.... Mijn dag is weer zonnig. :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha, dankjewel :P
tja, de gedachten van een 14 jarige zijn erg onvoorspelbaar ..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha. Houwen zo!
Heb je trouwens ook de gerelateerde vragen gezien? "Als je het over een waarheid als een koe hebt, welke koe betreft dat dan?" Ook een leuke vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
inderdaad, vond ik ook leuk. Ik had de vraag meteen even gelezen...

Het beste antwoord

Een dikbilkalf weegt al 45 kilo, waardoor de meeste bevallingen via de keizersnee geschieden moeten. Ze groeien met 800 gram per dag. Sommige stierkalfjes winnen vanaf hun 8ste levensmaand zelfs tot 1 kg per dag aan gewicht! Dat betekent dat na ongeveer 2 jaar de vaarzen al 600 kg wegen. Voor vaarzen is dat het slachtgewicht. Maar de meeste koeien blijven op de boerderij tot ze 3 kalfjes hebben geworpen. Bij het
slachten is hun gewicht al opgelopen tot 800 kg.
Het slachtgewicht van een stier varieert tussen de 650 en de 800 kg. Stieren worden na een twintigtal maanden
geslacht. Behalve die gebruikt worden om mee te fokken. Dat worden gewichtige heerschappen. Hun gewicht kan gemakkelijk de 1000 kg overschrijden.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Uit de gebruikte ILVO-gegevensset kunnen we afleiden
dat het volwassen gewicht van Witblauwe dikbilkoeien 712 kg bedraagt. Er is ook rekening gehouden met het feit dat vaarzen de laatste
maanden voor de kalving nauwelijks nog in gewicht toenemen