Waarom beweegt de kop(van voor naar achteren) van een vogel, als die loopt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
11K

Het beste antwoord

Lang niet alle vogels doen dat, maar b.v. duiven wel. dat doen ze omdat hun ogen dichtbij elkaar staan, waardoor ze geen diepte kunnen zien. door hun kop en daarmee hun ogen naar voor en achter te bewegen krijg je een soort doppler effect, waardoor ze wel diepte kunnen waarnemen.

Toegevoegd na 1 dag:
Er staan wel wat foutjes in mijn antwoord, vandaar een nieuwe poging.
Lang niet alle vogels doen dat maar wel b.v. een duif.
De duiven hebben de ogen aan de zijkanten en de ogen zijn naar beide zijden gericht. Deze oogpositie is heel anders opgebouwd dan bij mensen, waar deze naar voren zijn gericht. Ze zijn monoculair en ze kijken met ieder oog afzonderlijk, wat als nadeel heeft dat ze geen diepte kunnen schatten zoals wij mensen, maar wel veel breder kunnen kijken (heel snel 360 graden)

Zij kunnen daarom bedreigingen van alle kanten veel beter waarnemen, wat hun overlevingskansen weer zeer vergroot. Deze eigenschap om alles te kunnen zien en ook de afstand en diepte te kunnen schatten, combineren duiven door een trucje. Door bij het lopen hun hoofd later te bewegen dan hun lijf. Het hoofd volgt als het ware later. Een duif laat zich daarom ook niet snel verassen hij ziet alles, dit weten wij jagers maar al te goed.

Verder wil ik je verwijzen naar het de komische artikel op bijgaande site.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij deze voor licht nog zeer trage bewegingen kan het Doppler effect niet van toepassing zijn...

Andere antwoorden (5)

Ik heb het ooit anders beredeneerd samen met mijn biologieleraar, die ik deze vraag ook stelde (dat moet zo'n 15 jaar geleden zijn geweest) en die wist het antwoord ook niet. Maar we hebben er toen met de klas over nagedacht, en al kan ik er zo snel niets van terugvinden op google, deze uitleg vind ik persoonlijk ook wel logisch klinken.

Als je goed kijkt naar hoe een duif z'n hoofd beweegt, maar bijvoorbeeld bij een uil kun je dat nog beter zien, dan zie je dat het hoofd tijdens de momenten dat het stil staat, ook écht helemaal stokstijf op dezelfde plek blijft. Het lichaam beweegt door, of wiegt op een tak of zo, maar het kopje blijft perfect stil op die momenten. Waarom? Omdat het bij die beesten wat langer duurt om een visueel beeld te verwerken, en tijdens het bewegen van het hoofd verandert het beeld dat in die ogen komt te snel om te verwerken. Dus is er een instinctief evenwichtsorgaan dat die kopjes precies stilhoudt zodat ze steeds even tijd hebben om een nieuw beeld te verwerken.

Nogmaals, ik weet absoluut niet of dit waar is (Dammit Jim, I'm a software developer, not an ornithologist!) maar ik vond dit eigenlijk altijd wel een hout snijdende uitleg.

Maar ik zal het vast bij het verkeerde eind hebben :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De pootjes van 'n duif zitten tamelijk achteraan . Als hij niet z'n kop zou bewegen ,zou hij omvallen .Hij beweegt z'n borst naar voren bij een stap , en z'n kop bij de volgende stap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een vogel als een duif wil altijd graag weten of er in de buurt een graantje (of iets anders) te pikken valt.
Als je wel eens op een fiets naar beneden hebt gekeken terwijl je reed weet je dat je dan niets kan onderscheiden op straat; je gaat te snel en de beeldhoek verandert te snel om iets te kunnen onderscheiden.
Een duif zit nog veel dichter met zijn ogen bij de grond en de beeldhoek verspringt dus nog veel sneller.
Om dichtbij een graantje te zien liggen moet de duif dus even zijn hoofd stil houden zodat hij voor een deel van een seconde alles in zijn directe omgeving scherp kan zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De veronderstelling dat de vogel zijn hoofd zo lang mogelijk stil probeert te houden is denk ik juist. Het is niet zo dat vogels een primitiever of slechter beeldverwerkingssysteem hebben dan wij. Als je het objectief beschouwd zitten vogels veel efficienter in elkaar dan zoogdieren, met name wat betreft de ademhaling en ook de hersenen van vogels als de raaf en de papegaai zijn betrekkelijk klein maar staan toch een gecompliceerd gedrag en leervermogen toe. Door hun soepele nek kunnen vogels hun kop stil houden terwijl ze bewegen en daardoor kunnen ze gemakkelijker kleine verschillen in het beeld waarnemen zodat ze beter vijanden en prooien kunnen ontdekken.
De bewegingen van de kop om diepte te kunnen zien zijn ook wel verklaarbaar omdat mensen iets soortgelijks doen als ze een draad in het oog van een naald willen steken. Het heeft niets met het dopplereffect te maken, maar wel met de scherpte van het beeld. Als beide voorwerpen scherp waargenomen kunnen worden bevinden ze zich op dezelfde afstand. Vogels als duiven moeten hun kop precies ver genoeg uit laten schieten om een zaadje van de tegels op te kunnen pikken, zonder hun snavel te beschadigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit doet hij om zijn evenwicht te bewaren. Evolutionair gezien is het bouwplan niet erg geschrikt om te lopen: de twee voorste looppoten hebben zich ontwikkeld tot vleugels.
Bij insecten is dit bouwplan veel beter, deze dieren hebben naast vier vleugels ook nog zes poten. Misschien is dat een van de redenen dat insecten zo succesvol zijn.