Waarom krijg ik altijd dromen als ik de avond van te voren niet douche?

In het weekend douche ik altijd 's ochtends en dus niet 's avonds (ook vrijdagavond niet). Het is mij opgevallen dat ik dan juist altijd dromen krijg. En als ik (doordeweeks) wel douche heb ik geen dromen.
*Alhoewel ik wel ergens heb gelezen dat je altijd dromen hebt, maar je ze vaak niet kunt herinneren.*

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Je dromen wel kunnen onthouden is niet gelijk een teken dat het juist niet ontspannen is.
Tijdens dromen ben je niet alleen maar aan het verwerken, je denkt ook daadwerkelijk maar vaak ben je niet bewust dat je aan het dromen bent.
Hierdoor is het wel mogelijk dat er mensen zijn die zichzelf dusdanig trainen dat ze weten wanneer ze zich in een droom bevinden en vanaf dat moment de droom zelf kunnen besturen. Zo ook mensen die dromen dat ze vallen, niet echt vallen maar wakker worden en de pijn aanwezig blijft. lucide dromen.

Ik denk, dat als jij 's avonds gaat douchen, dat iets met jouw doet. (met iedereen natuurlijk wel maar voor ieder anders) Waardoor jij je niet meer erop focust.
Als ik me namelijk niet vergis zeg je dat als je 's avonds geen douche neemt je die nacht je dromen wel goed herinnerd.
Doet me gelijk denken aan 'het van je af wassen'?

Anderzijds spreek je over het weekend, je hebt dan vaak minder stress omdat je doet waar je zin in hebt en inderdaad niet wakker hoeft te worden om te werken.
Ik denk dat als je de volgende dag moet werken je uitgerust moet zijn waardoor je meer bezig bent met energie opwekken voor de volgende dag, dan andere dingen te doen. In het weekend hoef je niet op te staan en van alles te doen en verplichtingen na te komen je bent 'chill'.
Misschien heeft het niet met het douchen te maken?
het kunnen namelijk meerdere factoren zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ook doordeweeks krijg je dromen, je herinnert je ze de volgende ochtend alleen niet.
Waarschijnlijk heeft het ermee te maken dat je in het weekend uit kunt slapen en niet gewekt wordt. Als je plotseling gewekt wordt ben je namelijk ineens alert en 'vervliegen' je dromen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Als bron heb ik een artikel toegevoegd, waar heel duidelijk uitgelegd wordt hoe het komt dat je de ene keer wel en de andere keer niet kunt herinneren wat je gedroomd hebt en hoe je 'jezelf kunt trainen om dromen te herinneren. Ik denk dat je dat wel interessant vindt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je voor je naar bed gaat een douche neemt, ben je lekker ontspannen en slaap je ook lekker.
Je droomt wel, maar herinnert je dat alleen niet.
Als je niet douched 's avonds ben je nog druk in je hoofd en zal je je dromen ook vaak herinneren.