Bestaan er schadelijke dieren?

Toegevoegd na 12 minuten:
Sowieso ken ik er één. De mens, want die maakt de natuur echt stuk. In die zin is toch geen ander dier schadelijk?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Er zijn veel diersoorten die schade toebrengen aan hun omgeving, maar ze zijn niet direct schadelijk. Elk levend wezen heeft wel ergens een nuttige functie, al is het alleen maar om als voedsel voor een ander te dienen.

Het is eigenlijk geen dier, maar de malaria mug is schadelijk.

Ja hoor, deze bestaan zeker! - Slakken - Knaagdieren (muskusrat,..) - Bladnematoden - Herten Hosta's en slakken, het is hoe dan ook een minder geslaagd huwelijk: slakken maken grote gaten in je prachtige hosta's, die daarna niet meer om aan te zien zijn, en als de omstandigheden optimaal, dan kunnen ze een complete plant op een nacht ruïneren. De planten zijn dan wel niet verloren, maar het zal op zijn minst een paar weken duren vooraleer ze weer een gezonde bladerkroon hebben, en ze kunnen teruglopen in grootte. Veldmuizen richten een hoop schade aan in tuinen, maar krijgen slechts zelden de schuld. Omdat veldmuizen experts zijn in het onzichtbaar blijven, geven we de schuld aan muizen en mollen voor de schade die zij aanrichten. De laatste jaren zijn bladnematoden (Aphelenchoides spp.) uitgegroeid tot een ernstig probleem voor hostaliefhebbers en -kwekers in Noord Amerika. Ik beschik niet over gegevens over de situatie in in Europa, maar een beduidend aantal hosta's steekt elk jaar de Atlantische Oceaan over, wat mij doet geloven dat het enkel een kwestie van tijd is vooraleer het probleem ook hier in alle hevigheid zal opduiken. Herten kunnen op een avond al je hosta's verorberen, enkel de stengels achterlatend als droeve getuigen. In onderstaande link wordt op ieder soort verder ingegaan. Erg interessant en de moeite waard om te lezen: http://www.hostamill.be/NL/NLVerzorging/NLHVPlagen.htm Toegevoegd na 3 minuten: Overigens wil ik er nog wel bij zeggen, ik weet niet op welke manier 'schadelijk' je bedoelt. De voorbeelden hierboven geven aan waarom deze dieren schadelijk KUNNEN zijn. Ik wil niet meteen het negatieve beeld scheppen dat bijv. herten zulke schadelijke dieren zijn dat ze maar afgemaakt moeten worden o.i.d. Het zijn maar voorbeelden, waarmee deze dieren schade kunnen brengen. :)

Bronnen:
http://www.poperinge.be/NL/pagina/881/scha...

exoten zijn vaak bijzonder schadelijk. een ecosysteem is uitstekend afgesteld, totdat er exoten ontsnappen of vrijgelaten worden. ze passen niet in het ecosysteem, en kunnen dit enorm ontregelen. wat voor dieren dit zijn, kan van plaats tot plaats verschillen. een goed voorbeeld is het introduceren van konijnen in australie.

Kijk. Virussen zijn dodelijk.

schadelijk is relatief. de sluipwesp kan schadelijk zijn voor een rups, maar nuttig zijn voor zichzelf en voor iemand die de sluipwesp inzet als ongediertebestrijdingsmiddel. mieren kunnen kleinte opruimertjes zijn en de grond lucht geven met hun gangen. maar als ze dit onder je terrasje doen zijn ze weer wel schadelijk. dieren die echt alleen maar schadelijk zijn voor zichzelf, voor anderen en hun omgeving daar is idd maar 1 soort van. de mens het maakt zichzelf ziek, dood zijn eigen soort, vervuilt de eigen leefomgeving en dat van andere wezens, brengt zijn natuurlijke evenwicht inclusief zichzelf en anderen uit balans. de mens!!!

Schadelijk hangt van de zienswijze af. Voor een malariamug is de mens nuttig, omdat de mens de mug van bloed voorziet, voor een malariaparasiet zijn zowel de mens als de mug nuttig als gastheer en voor de overleving van een mens is vooral de combinatie van mug en parasiet schadelijk en is de mug op zich niet erg schadelijk, net zoals de parasiet. Een andere complicatie is de vermeende schadelijkheid. Neem bijvoorbeeld de vos, die een voorkeur heeft voor woelmuizen en jonge konijntjes. Zolang een vos die beestjes eet is hij niet schadelijk voor de boer, vindt de vos de weg naar het kippenhok dan is hij wel schadelijk. Dit kan erg complex worden, vanwege de complexiteit van ecosystemen. Als je er een onderdeel uithaalt omdat het schadelijk zou zijn is het gevolg niet altijd voorspelbaar. Een aardig voorbeeld is misschien de wolf die door veeboeren werd uitgeroeid over grote delen van de Verenigde Staten vanwege de consumptie van het vee. Dit had tot gevolg dat de coyotes zich sterk konden uitbreiden, want wolven tolereren geen coyotes in hun territorium en nu zijn er voor elke wolf een aantal coyotes in de plaats gekomen, die gezamenlijk voor een groter verlies van vee zorgen dan de enkele wolf.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100