groeien de poten van een kikker er terug aan als zeer een keer afgetrokken zijn?

ik heb eens gehoord dat bij een kikker of pad, de pootjes een tweede maal aangroeien, als ze er eens worden afgetrokken. het zou een verdedigingsmiddel zijn als een reiger ze pakt, zouden de poten een maal loskomen, zodat de kikker of pad kan ontsnappen. dit zou maar een maal kunnen gebeuren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
9.7K

Antwoorden (5)

Ledematen van een reptiel (op de staart na dan)kunnen eenmalig teuggroeien
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jammer alleen dat kikkers geen reptielen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Srry een kikker is een amfibie
Nee, gaat niet gebeuren.
Regenearraitie van een ledemaat (poot) bij een kikker lukt alleen nog maar in het eerste stadium, als kikkervisje. Als je een volwassen kikker een poot uittrekt, heb je gewoon een dooie of bijna dooie kikker. Of het wondje heelt wel, maar er komt geen nieuw pootje voor terug.

De staart van een salamander - een aan de kikker verwante amfibie - kan wel opnieuw aangroeien, meerdere keren zelfs. En ook de pootjes van de salamander blijven braaf terugkomen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het leuke van regeneratie is : als het kan, kan het keer op keer op keer, en als het niet kan, gebeurt het ook niet één keer.

Toegevoegd na 1 dag:
Ik heb 'regeneratie' in de eerste zin iets te vaak verbeterd, behalve goed geloof ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee bij ledematen van een gewerveld organisme is dat onmogelijk.

dat zou hetzelfde zijn dat als jij een been verliest dat al je botten spieren huid en andere weefsels terug zouden groeien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij sommige reptielen kan dit, bij kikkers (amphibien) kan dit niet.
Zo overigens wel handig zijn voor die mensen die van kikkerbilletjes houden. Mmmmm....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je gezien hebt hoe die kikkers met een stomp mes in 2en worden gesneden en daarna achteloos worden weggesmeten, eet je van ze lang zal ze leven geen kikkerbilletjes meer!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is dan nog een snelle dood. Wat ik gezien heb daar werden de poten uitgetrokken.
Nee, dit kan niet.
Er is wel een uitzondering die het wel kan, maar dat is geen kikker of pad. De axolotl is een unieke salamander die dit wel kan. Hij kan complete lichaamsdelen en ook organen regenereren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vriendin van mij heeft een aantal van die beestjes, kei gaaf! Vis+ salamander in één als je ze ziet!