Hoe lang blijft bloed goed voor DNA onderzoek?

Bloed (in een steriel bloedbuisje) dat voor DNA onderzoek bestemd is: hoe lang mag het niet gekoeld (via buitenlandse post verzonden) blijven om nog goed te zijn voor DNA onderzoek?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
3K

Het beste antwoord

dna kan wel duizenden jaren worden gebruikt voor onderzoek. zelfs ongekoeld
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er is zelfs DNA van de eerste levensvormen onderzocht, dus dat bloed van jou kan ook nog wel een miljard jaar mee als je het goed verstopt in modderlagen van enkele tientallen meters diep.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan moet je het wel verstoppen in barnsteen, niet in modder.
Onder de voorwaarde dat de monsters op de juiste wijze zijn bewaard, blijven zij enkele maanden tot zelfs enkele jaren houdbaar.

Voor bloed 1 EDTA buisje (5 ml) vol bloed bewaren op kamertemperatuur/in de koeling.

Niet invriezen.