Ze zijn aan elkaar verwant, maar er zijn wel verschillen. Prawns zijn groter en shrimps kleiner. Prawns zijn ingedeeld in de suborde Dendobranchiata en shrimps hebben de classificatie Pleocyemata.
Het belangrijkste verschil zit 'm in de kieuwen. Shrimps hebben vertakkingen terwijl prawns meer een soort lamellen-structuur van kieuwen hebben - elkaar overlappende laagjes.
Bij shrimps zijn de voorste scharen meestal de grootste, terwijl bij prawns de tweede schaar groter is. En prawns hebben langere poten dan shrimps.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

+ voor je vraag. Ik wist het ook niet, maar ze blijken hetzelfde te zijn als je de link mag geloven.

Toegevoegd na 4 minuten:
Maar, verder lezend, worden door sommige mensen toch verschillende dingen bedoeld, maar dat verschilt dan weer per regio. In principe dus hetzelfde, maar soms toch ook weer niet...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het verschil is dat de kieuwen bij een prawn anders zijn, en hij is groter als ik Wikipedia mag geloven: http://simple.wikipedia.org/wiki/Prawn