Hoe kan het dat de temperatuur in het nest met eieren het geslacht van de jongen bepaalt bij krokodillen?

En hoe zit het dan met de chromosomen? (XX, XY of heel anders)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
2K

Het beste antwoord

Reptielen hebben wel chromosomen, maar geen geslachtschromosomen, de "XX of XY". Het geslacht van het reptiel wordt bepaald door welk geslachtshormoon (testosteron of oestrogeen) het overwicht heeft in het embryo. Het productierendement van deze hormonen is temperatuurgevoelig. In welke mate verschilt van soort tot soort. Kroko krijgt bv dochtertjes bij lage temperaturen, schildje krijgt dan zoontjes.
Ook interessant: http://www.degeneratie.nl/index.asp?PaginaID=1095
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Interessant, en weer wat geleerd.
Bedankt allebei!

Andere antwoorden (1)

Doordat de krokodillen geen chromosomen hebben wordt het geslacht bepaalt door de temperatuur.
Dus alle chromosomen ontbreken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Nakomelingen
Krokodillenvrouwtjes zijn ongeveer 40 jaar lang vruchtbaar. Een leg bestaat uit 20 tot 80 eieren. De meeste krokodillensoorten leggen hun eieren in nesten van plantenresten. Door het verrotten van de planten ontstaat de benodigde warmte, om de eieren uit te broeden. Dit duurt zo'n 60 tot 100 dagen, dan komen de jongen ter wereld. Tot die tijd bewaken de ouders het nest. Omdat krokodillen geen geslachtschromosomen hebben, hangt het van de broedtemperatuur af, of er mannetjes of vrouwtjes geboren worden. Temperaturen van 28 tot 31 graden zorgt dat er zich vrouwtjes ontwikkelen,van 31 tot 34 graden zorgt voor mannetjes. Als krokodillenbabies uitgebroed zijn, maken ze piepgeluidjes en bevrijden zichzelf uit de eierschaal. Meestal moet de moeder daar bij helpen. Daarna neemt ze de jongen voorzichtig in haar bek en brengt ze naar het water. Gevoelige zenuwen aan de tandwortels zorgen ervoor dat hun bijtkracht zo fijngevoelig kan zijn.

http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/66232-de-krokodil-een-oerdier.html