Wie heeft er een uitgebreide uitleg of definitie van het begrip 'gedrag'?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
2K

Het beste antwoord

Alleen levende wezens zoals dieren en mensen hebben een gedrag.

Het is de manier waarop je reageert op allerhande dingen die je overkomen, en bepaald een groot deel van je karakter.

Gedrag is meestal verbonden met ons instinct en onze genen, en wordt vaak gedeeltelijk bepaald door onze leefomgeving.

De maatschappij bepaalt spijtig genoeg wat normaal gedrag en wat afwijkend gedrag is.

Als echte definitie zou ik geven dat gedrag alle acties en reacties zijn die je kenmerken, sterk beïnvloed door je genen en opvoeding.

Toegevoegd na 11 minuten:
Als je bvb. enorm hard schrikt en wegloopt ... is dit gedrag dat puur voortkomt uit je instinct.

Is er iemand heel onbeleefd tegen je, en je houdt je erg in en maakt diegene erop attent dat hij of zij dat ook op een andere manier kan zeggen, is dat ook gedrag, maar dan meer gevormd door je opvoeding en omgeving.

Als je al dansend in een knalgele jurk en kaplaarzen door de straten loopt, zal de meerderheid je gedrag als abnormaal beschouwen. Terwijl dit misschien wel het mooiste gedrag is dat er bestaat. De maatschappij heeft echter haar oordeel al geveld, wat ik jammer vind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Hoe je je gedraagt `onfatsoenlijk gedrag` van onbesproken gedrag zijn (= zich gedragen op een manier waarop niets valt aan te merken)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit staat er op een site over gedragsveranderingen, wat het volgens mij prima verwoord.:

Het begrip Gedrag
Voordat we gedragsverandering toe gaan passen, is het belangrijk om te weten wat gedrag precies is en hoe het ontstaat:
Gedrag is kort gezegd een betekenisvolle reactie op een betekenisvolle situatie/stimulus. Deze reacties kunnen ‘onbewust’ en ‘niet-intentieel’ zijn (automatische reacties). Maar ze kunnen ook bewust zijn (gecontroleerde reactie).

Automatisch reacties zijn vaak efficiënt en adequaat, bijvoorbeeld het terugtrekken van je hand als je per ongeluk het strijkijzer aanraakt. Maar ze kunnen ook voor problemen zorgen. Mensen vallen vaak terug op deze reacties, zonder de alternatieven te overwegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gedrag is eigenlijk alle reacties op binnenhuidse prikkels en buitenhuidse prikkels. Alle reacties op die prikkels worden je gedrag genoemd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gedrag is eigenlijk je reacties op of in verschillende situaties of bij verschillende mensen bewust of onbewust.