In de 101 vragen Quest van december 2008 heeft daarover een stukje gestaan, omdat iemand deze vraag stelde
het antwoord was tussen rund en varkensvlees in
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien maak ik hier nu een paar grove denkfouten, maar volgens mij is de massa van een mens wel degelijk uit te drukken in calorieën.

Een calorie is een eenheid om de hoeveelheid energie van levensmiddelen uit te drukken.

1 calorie = 4,1868 joule
1 joule = 0,2388459 calorie

Volgens de beroemde formule van Albert Einstein, E = mc^2, is 1 gram massa gelijk aan:

8,988 × 10^13 joule

Dus als jij pak 'm beet 70 kilogram weegt, bezit je volgens die formule:

70.000 x 8,988 x 10^13 joule

Of

70.000 x 8,988 x 10^13 x 0,2388459 calorie

Toch? :-S

Toegevoegd na 29 minuten:
Volgens mij maak ik inderdaad flinke denkfouten. Het lijkt mij sterk dat een gemiddeld menselijk lichaam zoveel calorieën produceert als je deze zou 'nuttigen' :)

Volgens mij zit de fout hem er in dat de manier waarop de voedselindustrie het aantal calorieën berekent, niet zo simpel werkt als ik hier nu voorstel.

Volgens mij gaat het om de energie die het lichaam er aan weet te onttrekken... en niet de totale energie van de massa.

Dus als iemand een beter antwoord weet, zal ik mijn antwoord terugtrekken. Tot die tijd kan er iemand nog z'n voordeel mee doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Nou, betrek er eens in dat ca. 20% van het lichaam uit botten bestaat, en dat we voor 70% uit water bestaan.
En in water zit geen calorieën.
En dat een kilo vet goed is voor 8000 Kcal.
Ik ben benieuwd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hi Antwoordman, bedankt voor je reactie. Los van wat jij er nu bij betrekt, heb ik ook de denkfout gemaakt in dat het niet gaat om de volledige energie die besloten zit in atomaire structuur van de massa (volgens E = mc^2), maar de verbrandingsenergie die vrij komt bij de vertering van de massa. De massa zal natuurlijk nooit volledig omgezet worden in de potentiele energie van de massa. De berekening die ik nu gaf is volgens mij de theoretische energie die in een mensenlichaam zit als we de massa compleet om zouden kunnen zetten in energie, zonder dat er ook maar een atoom over blijft. (Vermoedelijk meer dan genoeg energie om zich met een atoombom te meten) Dat geef je denk ik ook eigenlijk al aan met dat er in water geen calorieën zitten, en dat een kilo vet 8000 kcal oplevert. Ik ben eerlijk gezegd te lui om de berekening verder uit te werken. Want in de botten zit natuurlijk ook nog een percentage water. En een kilo spieren zullen waarschijnlijk weer een andere hoeveelheid kcal opleveren dan een kilo vet. Daar mag iemand anders zich dus aan wagen. :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met "Want in de botten zit natuurlijk ook nog een percentage water" bedoel ik natuurlijk dat ik dat dan tegen elkaar weg moet strepen. :)
Dat verschilt per individu. De hoeveelheid energie die een mens hypothetisch kan leveren als je 'm opeet en zal afhankelijk zijn van vetpercentage en lichaamsgewicht.
Globaal, omdat we dezelfde voorkeuren hebben qua voedsel, zul je de energie die een stukje mensenvlees zal leveren het beste kunnen vergelijken met dat van een varken.
Ook de hoeveelhid energie die iemand kan leveren met spierkracht zal niet bij iedereen hetzelfde zijn. Een goed getraind weldoorvoed iemand zal meer energie leveren dan iemand die dat niet is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt wel degelijk een mens in calorieën uitdrukken. Als je het wilt meten moet je een mens vriesdrogen en dan de verbrandingsenergie meten.

Ik stel voor om het te schatten en het vlees (spieren) en organen als energiebron te zien. Als je niet mager varkensvlees neemt levert 100 gram vlees 250 kcal (of energetische waarde van 1033 kJoule). (even een ruwe schatting).

Stel dat een mens van 75 kg ongeveer 30 kg (30.000 gram) aan spier/orgaanvlees bevat. De calorische waarde is dan 75.000 kcal (309.900 kJ).