Waarom fluctueert je gewicht?

Zelfs als je niets eet of drinkt en niet naar het toilet gaat, is je gewicht na een paar uur anders dan het daarvoor was.
Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Je zweet er vocht uit en je lichaam gebruikt de voedingsstoffen en laar afvalstoffen achter, dus je gewicht kan daardoor fluctueren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe verlaten die afvalstoffen je lichaam dan? Volgens mij gaat dat voornamelijk via ontlasting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed opgemerkt Wenselpensel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en met de urine

Andere antwoorden (4)

Als je niet eet of drinkt en niet naar het toilet gaat zal je gewicht niet heel erg veranderen in een paar uur denk ik, maar het komt o.à. Doordat je vocht uitademt en zweet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Via de ademhaling en door verdamping en zweten verliest je lichaam ook behoorlijk wat vocht en daardoor gewicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je helemaal niets eet en drinkt zul je alleen maar lichter worden. Je verdampt immers water. Maar ook als je iets eet kun je lichter worden, door vochtverlies ten gevolge van het spijsverteringsproces dat energie en vocht kost. Daarom is het zo belangrijk om je niet te vaak maar wel op hetzelfde tijdstip van de dag en onder dezelfde omstandigheden (kleding, voor of na de maaltijd) te wegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan aan de weegschaal liggen. Toen ik een nieuwe wou kopen heb ik in de winkel tien verschillende modellen digitale personenweegschalen op de grond gelegd. Die gaven tien verschillende waarden aan en met bijna een kilo tussen de hoogste en de laagste.
Als ik thuis met een minuut verschil op dezelfde weegschaal gaat staan geeft die soms al drie ons meer of minder aan. Ik heb nog een ouderwetse weegschaal van goede kwaliteit en die fluctueert niet.
Digitale weegschalen lijken nauwkeurig vanwege dat cijfer na de komma. Maar dat is schijnnauwkeurigheid.