Kan een vis zich verslikken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
2.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze volg ik even:)

Het beste antwoord

nee dat is onmogelijk.
om je te verslikken heb je een luchtpijp nodig én een slokdarm.

vissen kunnen met eten teveel lucht binnen krijgen (daarom beter geen drijvend voer voor sluierstaarten bv) en hier problemen van ondervinden.
ook kan een vis verkeerde dingen in zijn maag krijgen. hier spreek je echter niet van verslikken.

aangezien een vis geen luchtpijp heeft maar kieuwen kan een vis zich nooit verslikken.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Was zelf benieuwd dus hebben even rondgekeken en heb een vis gevonden die zich inderdaad verslikt, tenminste dat beweert Wikipedia. Deze vis verslikt zich voornamelijk in steentjes. Dus vissen kunnen zich verslikken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verslikken betekent dat voedsel in je luchtpijp terecht komt. En een vis heeft geen longen en geen luchtpijp maar kieuwen.
Mijn logica zegt dus dat een vis zich niet kan verslikken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn eigen logica zat ook al in die richting, maar omdat een vis een best ingewikkeld systeem heeft met kieuwen etc. dacht ik dat er misschien een mogelijkheid was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar als de vis nis hapt en het voedsel in de kiewen terecht komt heeft ie zich aardig verslikt.. Of verhapt =p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, is allemaal heel goed mogelijk.
Ben benieuwd wat de experts zeggen.
Er zijn veel soorten vis die heel dicht tegen het zand aan prooien zoeken, misschien dat er bij gewoel in het zand toch al een zand in de kieuwen komt...Eigenlijk verslikt hij zich dan niet, want de slokdarm en de kieuwen zijn gescheiden.