Flamingo's zijn roze door het voedsel dat ze eten, voornamelijk garnalen en andere kreeftachtigen. In deze garnaaltjes zit de kleurstof caroteen en deze kleurstof wordt tijdens de groei van nieuwe veren opgenomen in de veer.

Vroeger wist men dat niet en dat had tot gevolg dat flamingo's in dierentuinen wit werden, omdat ze te weinig kleurstof binnenkregen. Verandering in het dieet loste dit probleem op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Mathilde, ik zie dat jij ook al het verhaal van de dierentuin aanhaalt. Ik had dat niet gezien.

Andere antwoorden (3)

Nee, maar wel algen en garnalen. De kleur is afkomstig van het beta-caroteen. Net zoals bij worteltjes.
AWM
14 jaar geleden
Flamingo's zijn roze door het voedsel dat ze eten. Of preciezer, door de kelurstof in het voedsel dat in de veren gaat zitten. De kleur komt voornamelijk door het eten van kreeftjes en garnalen. Daarom zijn jonge flamingo's wit. Die in de foto was kennelijk bang voor roze, maar dat is een ander verhaal (zie bron), .

In dierentuinen was dit vroeger een probleem. Daar werden ze minder fel roze gekleurd en toen kwamen ze er achter dat de kleur weer terug kwam door het geven van garnalen.

Er zijn veel natuurlijke kleurstoffen en ze worden carotenoïden genoemd. Carotenoïden lopen qua kleur uiteen van citroengeel tot tomatenrood en hebben allemaal een verschillende naam meegekregen. Zo kennen we bijvoorbeeld luteïne (kanariegeel), zeaxanthine, canthaxanthine (de roze kleur van flamingo's), capsanthine, beta-carotheen (wortelen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, het komt door gaarnaaltjes.