Cavia's die gulzig zijn hoesten vaker dan andere. Ze verslikken zich dan in het voer.

Als hij uitscheiding heeft aan neus en ogen, kortademig is en ook een reutelend geluid maakt, heeft hij longontsteking en moet je gelijk naar de dierenarts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Onze cavia hoest als er iets in haar keeltje blijft steken.

Als je cavia heel veel hoest lijkt het mij het beste als je ermee naar de dierenarts gaat, maar een enkel keertje kan geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Net als het niezen, hoesten cavia's ook wel eens. Hoesten komt vaker voor bij gulzige cavia's die zich verslikken in het voer.

Luister eens of de cavia ook een raspend geluid maakt bij het ademhalen. Dit kan duiden op het begin van een longontsteking.

Ik ben geen afgestudeerd dierenarts en kan je verder alleen maar aanraden daar even langs te gaan, wanneer je het niet vertrouwt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cavia's kunnen hoesten door verschillende oorzaken.
De meest voorkomende:
-Verslikken in eten (hoe is de relatie met de andere cavia's in het hok, misschien te veel cavia's / te weinig eten, of slechte relatie met de andere cavia's)
-Allergie voor of last van stof (bijv. bodembedekker die stoffig is (zaagsel) of de kamer)
-Gebruik van bodembedekker met citroengeur (daar kunnen cavia's over het algemeen niet zo goed tegen. Als het hok stinkt, moet je het schoonmaken, en niet een bodembedekker met een overstemmende geur gebruiken).
-Verkoudheid; voor ons niet zo erg, maar voor cavia's zeer gevaarlijk! Meteen naar de dierenarts
-Longontsteking: hetzelfde als verkoudheid.

Verkoudheid en longontsteking gaan vaak gepaard met vocht uit de neus (donkere streep op de vacht onder de neus), en/of weinig trek en lusteloosheid, en/of veel oogstrontjes. Als er meer klachten zijn dan alleen het hoesten, ga naar de dierenarts.
Let erop dat je cavia niet op de tocht staat, tocht is funest voor cavia's.