Als voorbeeld neem ik even de papegaai.

Een papegaai heeft zoals alle vogels geen stembanden. Het spraakorgaan van vogels (en dus ook de papegaai) is de syrinx. Dat zijn een aantal spierringen onder de luchtpijp. Door ze afzonderlijk samen te trekken of juist te ontspannen en de lucht dat door de luchtpijp geperst wordt, gaan de wanden tussen deze spierringen trillen. De combinatie van stromend lucht en trillende luchtpijpwanden zorgt voor het produceren van geluid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Welke vogel heeft geen stembanden dan ?? of allemaal niet ?? Heb ik eigenlijk nooit zo over nagedacht.
maar als je kijkt naar mensen, zijn er heel wat geluiden die wij - ook met de mond- kunnen maken zonder je stembanden te gebruiken. Fluiten bijvoorbeeld. Laat dat nou net het geluid zijn dat vogels maken......kwestie van lucht door een heel klein gaatje blazen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je wel eens een vogel de lippen zien tuiten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, maar dat is door de constructie wellicht ook helemaal niet nodig, dat moeten WIJ met onze grote mond en keel doen om dat geluid voort te kunnen brengen. Mischien is het vogelkeeltje smal genoeg ?