Het antwoord op dit raadsel is meestal: voorzichtig.
maar met google kom je het volgende tegen

Voortplanting van de egel
In mei of juni begint het paarseizoen van de egel. Het mannetje en vrouwtje lopen cirkeltjes langs elkaar, dit kan tot wel 2 dagen duren. Hierna drukt het vrouwtje zichzelf iets naar de grond en laat ze haar stekels iets zakken. Nadat ze de achterpootjes iets omhoog doet kan het mannetje op haar klikken en zo de paring (luidruchtig) voltrekken.

Nog voor de geboorte van de jonge egeltjes jaagt het vrouwtje het mannetje weg, met als reden dat zo het voedsel gereserveerd is voor de jongen. Het vrouwtje krijgt per worp tussen de 2 en 10 jongen. De jongen worden doof, kaal en blind geboren met +- 100 zachte stekels op hun rug.

Egels hebben één of twee worpen per jaar.

Bron: De egel ( Erinaceus europaeus ) | Dier en natuur | Zoogdieren
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Luidruchtig is dat paringsritueel zeker!
Ze kiezen altijd mijn tuin uit om uren- tot dagenlang rondjes om elkaar te lopen.
Voor ik wist wat het was dacht ik dat er een beest vermoord werd, ofzo... +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze zijn al luidruchtig zonder paring, maar met paring denk je helemaal dat er massale en woeste taferelen plaatsvinden in je tuin ;-)

Andere antwoorden (1)

Egeltjes doen het vooral van achter. En nee, die stekels doen geen pijn, dat is allemaal deel van de opwinding.