Kunnen schildpadden tijdens hun winterslaap zuurstof halen uit het water?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.3K

Antwoorden (2)

Nee dat kunnen schildpadden niet. Net zoals de mens hebben ze longen en als ze niet vaak genoeg boven komen verdrinken ze!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waterschildpadden (roodwang, geelwang, Amerikaanse bijtschildpad) hebben longen, dus normaal ademen ze lucht net als wij.
In de winter overwinteren ze in de modder van een vijver of sloot en onttrekken zuurstof aan het water via hun huid of de slijmvliezen in hun bek of hun geslachtsorgaan.
Op deze manier komt de zuurstof direct in de bloedbaan.
Aangezien de schildpad in winterslaap weinig actief is en zijn lichaamsfuncties omlaag brengt heeft hij ook weinig zuurstof nodig.

Kort gezegd, het antwoord op de vraag is : Ja dat kunnen ze.