Houden apen van muziek?

Zo ja, hebben ze dan ook de neiging te gaan dansen op een lekkere beat, zoals wij mensen? En maken ze zelf ook muziek?

14 jaar geleden
in: Biologie
1.1K

Het beste antwoord

Er is niet veel onderzoek naar gedaan, en ik ben geneigd te denken van wel, omdat apen tamelijk hoog ontwikkelde dieren zijn die zo op mensen lijken - al wil ik er vanaf wezen of ze dan meer van Beethoven zouden houden of van Frans Bauer. Zonder onderzoek valt er echter weinig over te zeggen.

Ik heb één onderzoek kunnen vinden waarvoor echter geen mensapen zijn gebruikt maar een kleinere soort, en wat blijkt ?? Het doet ze helemaal niks nakkes nada. Geen enkel meetbaar of zichtbaar effekt. Je zou dat natuurlijk ook kunnen zien als biologische verklaring dat we muziek dus eigenlijk helemaal niet nodig hebben.

Toegevoegd na 1 minuut:
Nog een - interessanter - onderzoek gevonden (tweede link) waaruit blijkt dat alle geluid, van white noise tot mozart, uitsluitend tot effect heeft dat (mens)apen minder geconcentreerd kunnen 'werken' aan taakjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zondag
14 jaar geleden
Ja het verbaasde me dat je nooit iets hoort over apen met betrekking tot muziek. Maar ook de meest primitieve volkeren maken gebruik van muziek en ik vraag me dus af waar de knop dan is omgezet tussen aap en mens, tussen wel en geen muziekbehoefte.

Andere antwoorden (1)

In de origins of Music gaat Miller in op het ontstaan van Muziek in de evolutie. Hierin wordt ook ingegaan op muzikaliteit en apen. Muziek en dans zijn vormen van expressie e communicatie en niet voorbehouden aan mensen. Mensen gebruiken wel de meest complexe vorm van muziek, maar het is denk ik niet onlogisch te veronderstellen dat muzikaliteit een algemener verspreide eigenschap is onder het dierenrijk.