Zijn bepaalde genengroepen met elkaar gekoppeld?

Het alt me op dat bijv mensen met groene ogen vaak licht kleurig haar hebben en mensen met zwarte ogen of heel blank zijn of vrij donkere huidskleur hebben. Is er een koppeling tussen bijv oogkleur gen en huidskleur of haarkleur gen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.9K

Het beste antwoord

Sommige genen zijn inderdaad aan elkaar gekoppeld (in de zin dat het een altijd gepaard gaat met het ander), voor sommige genen lijkt er een link te bestaan (het een verhoogt de kans op het ander), en sommige genen komen puur toevallig vaak samen omdat gewoon een overgroot deel van de bevolking dezelfde dominante genen heeft. Blauwe ogen en blond haar en een lichte huid of donkere ogen en zwart haar en een donkere huid gaan bijvoorbeeld vaak samen, maar liggen niet op het zelfde gen. Je kunt prima de blauwe ogen van je moeder en het zwarte kroeshaar van je vader erven (al moet er dan wel wat meer blauwe ogen in de familie zitten, omdat het gen voor donkere ogen nu eenmaal dominant is - maar dat is weer een heel ander verhaal).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja, en ook weer niet.

Pas in 2007 werden min of meer bij toeval de genetische varianten gevonden, die bepalen welke oog-, haar- en huidskleur een Europees mens heeft. Tot nu toe kon op basis van DNA-materiaal alleen geslacht en ras van een persoon worden vastgesteld, niet de genetische bepaling.

Ondanks dat het dus wel gekoppeld is, heb je vele uitzonderingen. Je zou bijvoorbeeld het mongoolse ras goed kunnen omschrijven aan de hand van uiterlijke kenmerken. Maar die uiterlijke kenmerken zijn niet consistent. Er bestaan mongolen met blond haar,en ook met blauwe ogen. Hier valt dan een gat in het genetische verhaal. Dit geld voor alle rassen overigens.

http://www.le-salon.nl/nieuws/102-genetische-varianten-haar-oog-en-huidskleur.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, dat is altijd het geval want nakomelingen dragen altijd de erfelijke eigenschappen van de ouders, en zijn hiermee aan elkaar gekoppeld.
alles word bepaald door de genen.
sommige eigenschappen zijn dominant (grotere kans op vererven) en sommigen recessief op die manier is het ook aan elkaar gekoppelt.

uiterlijke kenmerken kunnen dus afhankelijk zijn van kenmerken van het type mens (aziatisch, negroide, latino, blank etc) en de variatie hierin door vererving van meerdere types.

maar iets wat niet dominant is (recessief dus) kan toch vererven, al is procentueel de kans hierop kleiner.
bij crossing over kunnen de recessieve uiterlijke kenmerken bijzondere combinaties veroorzaken.

meer uitleg hierover bij de volgende vraag
http://www.goeievraag.nl/vraag/vader-bruine-ogen-moeder-groene.152630
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Genen liggen gekoppeld in chromosomen, die samen het DNA vormen. Als op één chromosoom, de genen liggen van twee duidelijk zichtbare eigenschappen, en deze zijn bijde dominant en komen dus zoiezo weer boven, dan heb je gekoppelde overerving en zullen deze eigenschappen dus samen in de nakomelingen die dit chromosoom erven blijven voorkomen.