hoe komt het dat jamicanen zo goed zijn in sprinten en het over het algemeen de zwarte atleten zijn die de 100 meter sprint domineren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
3.3K

Het beste antwoord

Jamaicanen en andere mensen uit het Caribisch gebied hebben de perfecte genen om te sprinten. Dat hebben ze van hun voorouders, want de sterke slaven uit West-Afrika kwamen terecht op Jamaica. Dus is het eigenlijk genetisch bepaald. Sprinten is ook een nationale sport op Jamaica.
Twee Amerikaanse wetenschappers, Adrian Bejan, hoogleraar mechanica aan de Duke University in North Carolina, en Edward Jones van de Howard University in Washington, menen te kunnen verklaren waarom donkere sprinters hun discipline domineren. Zij stellen dat donkere sprinters een voordeel van 0.15 sec. op de 100 m. hebben ten opzichte van hun blanke concurrenten. Zij stellen dat de oorzaak hiervan gevonden kan worden in het zwaartepunt van het lichaam. Bij donkere atleten zou dat zwaartepunt hoger liggen, wat betekent dat zij sneller met hun lichaam weer naar beneden zakken tussen elke stap. De wetenschappers ontdekten door onderzoek bij militairen uit verschillende landen dat het zwaartepunt bij donkere mensen, of mensen van West-Afrikaanse afkomst om precies te zijn, ongeveer drie procent hoger ligt dan bij blanke mensen. Volgens hen kunnen deze bevindingen de toenemende segregatie van rassen bij olympische podiums helemaal verklaren. De laatste 25 wereldrecordhouders op de 100 m. sprint waren allemaal donkere atleten.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Waarom jamaicanen erg goed zijn in sprinten weet ik niet. Maar ik weet wel dat donkere mensen sneller spieren dan blanken. Dus als ze allebei een uur dezelfde sportoefening doen, zal de donkere meer spier hebben opgebouwd dan de blanke.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De voornaamste reden zou zijn dat negers gemiddeld genomen een hogere testosteronproductie hebben, en dus sterkere spieren.
Vooral bij Noord- en Oost-Afrikaanse atleten schijnen de spieren in de benen erg goed ontwikkeld te zijn.
Tevens hebben deze mensen door hun vaak moeilijke achtergrond een uitstekende mentaliteit, waarmee ze het ver kunnen schoppen in de atletiekwereld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Negers?
Zwarte mensen hebben een iets groter hielbeen dan blanke mensen : daardoor is de aanhechting van de spieren iets anders, en de spier iets langer, waardoor ze nét iets sneller kunnen sprinten dan blanke mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zwárte mensen, en Blánke mensen. Waarom dan niet Zwarte mensen en Witte mensen? Vanwaar van wit, naar blank, maar niet van zwart naar donker? Preforabel zou zijn; Donkere mensen, en Blanke mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nóg beter zou zijn : mensen met een blanke huid en mensen met een donkere huid. Maar de vragensteller gebruikte 'zwarte atleten', dus dat heb ik herhaald. Na 34 jaar over de wereld gezworven te hebben vind ik de 'verpakking' van mensen sowieso volledig onbelangrijk, dus het zijn maar etiketjes, die niets zeggen verder over de mensen binnenin die verpakking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ voor de reactie, nog van de tegoedbon!
Een Afrikaan heeft mij een uitgelegd dat het hierdoor zou komen
De bewoners van West-Afrika woonden in het oerwoud. Om in oerwoud te jagen moet je snel een korte afstand kunnen overbruggen. Omdat er veel bomen staan zit een klange afstand lopen er niet in.
De bewoners van Oost-Afrika waren herders op savannen, Die draafden achter hun vee en buffels en gazelles aan. Die moesten dus lange afstand lopen.
De Jamaicanen stammen af van uit West-Afrika geimporteerde slaven. Vandaar.