hoe komt het dat je been omhoog 'schiet' als je op een bepaalt spiertje onder in je 'tikt'?

soort van reflex ofso
en waarom gebeurt dat niet bij andere spiertjes ?

Toegevoegd na 1 minuut:
tussen in je .. en tikt moet knie staan , foutje

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
4.2K

Het beste antwoord

Een reflex is een zeer snelle onwillekeurige reactie van het lichaam op een stimulus (het hamertje van de dokter) Bekend zijn de boogreflexen waarbij alleen het ruggenmerg en de efferente en afferente zenuw deel uitmaken van het neurale circuit, met als bekendste de kniepeesreflex.
De peesreflexen ontstaan door een plotse rek van een spier door een tik met de reflexhamer op de aanhechtende pees of door vibratie van het bot waarop de reflexhamer klopt. Peesreflexen is dan ook eigenlijk een onjuiste naam; spierrekkingsreflexen dekt de eigenlijke lading beter.

zou dit signaal via waarneming, spieren, ruggenmerg, hersenen, terug via ruggenmerg, via spieren gaan waarop je uiteindelijk handeld duur het te lang.

reflexen zijn onbewuste reacties. denk bijvoorbeeld aan het terugtrekken van je hand als je wat heets voelt, het wegdraaien van je hoofd en sluiten van je ogen als je er een vliegje in krijgt, het afwenden als er een bal met grote snelheid op je afkomt, het wegdraaien van het stuur of op de rem gaan staan als er iets ineens oversteekt vlak voor je. dit zijn allemaal reflexen.

zou je dit bij andere spieren hebben kan je ze niet meer sturen en ben je de controle erover kwijt. je kan ze niet vanuit de hersenen aansturen en verfijnen.
resultaat kan dan leiden tot ongecontroleerde bewegingen die veel te overdreven zijn. het zou gaan lijken op spasmen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De kniereflex zorgt ervoor dat je stabiel blijft staan zonder dat je daar bij na hoeft te denken.

deze zorgt ervoor dat je in balans blijft,de reflex gaat niet via de hersenen anders, zou je er over na moeten denken, dan zou je al gevallen zijn voordat het signaal bij je spieren aan komt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heeft te maken met een reflex.

Er wordt op de pees van je bovenbeen getikt. (Dit is de pees van je quadriceps en hecht aan op het bovenste bobbeltje van je scheeneen.
Doordat hierdoor de pees/spier kort wordt verlengt/uitgerekt krijgen je hersenen het seintje om deze weer te verkorten. Dit resulteerd in een strek beweging. Je spiergroep 'quadriceps' spant dus aan!

Toegevoegd na 2 minuten:
Het klopt dat een reflex niet vanuit je hersenen plaatsvind, maar ik wilde het niet te ingewikkeld maken.

Hey reflex bevind zich dan in de onderrug waar je zenuwen lopen.